لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۷

یافته‌های اداره میک: فساد اداری پروسۀ تدارکات وزارت داخله را متضرر ساخته است


یافته‌های تازه کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری افغانستان یا میک نشان می‌دهد که فساد اداری بیشتر پروسۀ تدارکات وزارت داخله را متضرر ساخته است.

ضعف هماهنگی در وزارت داخله، عدم شفافیت در پروسه داوطلبی، مداخلۀ خارجی در تصامیم، مداخلۀ برخی افراد در پروسه تقرری پولیس ملی، نبود دوسیه پرسونل پولیس یا مفقودی آن و توجه نکردن به پروسۀ تقاعد از جمله یافته‌های اساسی این گزارش می‌باشد.

باری سلام رئیس کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری روز سه شنبه «۰۷ حوت ۱۳۹۷» در یک نشست خبری گفت، در این پروسه راهکار و پالیسی فعلی وزارت داخله مهم عنوان گردیده است.

وی همچنان گفت، به چنین مواردی هم دست یافتند که نشان می‌دهد در کارهای وزارت داخله مداخله‌ها صورت گرفته است.

باری سلام رئیس کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری
باری سلام رئیس کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری

او افزود:

"در بسا موارد هم در سطح وزارت داخله و نهاد های دیگر بررسی کردیم مثال‌های داشتیم از این که دستبردها و سوء استفاده‌ها شده، اما چون تأکید ما روی سیستم است، ما از افراد نام نمی‌بریم و روی قضایای فساد به صورت مشخص تأکید نمی‌کنیم، اما آسیب پذیری وجود داشته باشد بدون شک سوء استفاده‌ها صورت می‌گیرد."

این گزارش در ظرف یک سال تکمیل شده است.

بررسی مجدد مدیریت‌ها و ادارات مربوط استخدام، ساده‌سازی روند استخدام، سهولت در پروسه تقاعد، معرفی سیستم‌های الکترونیکی در مدیریت منابع بشری از جمله پیشنهادات کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری می‌باشد.

این در حالیست که پیش از این پنتاگون یا وزارت دفاع ایالات متحده امریکا هم در یک گزارش‌اش وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان را متهم به فساد کرده بود.

در عین حال ادارۀ سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار هم گفته بود که به دلیل نظارت و بررسی‌های کم‌رنگ وزارت‌های دفاع و داخله افغانستان، صدها میلیون دالر که به‌خاطر آموزش اردو و پولیس ملی اختصاص داده شده بود نتیجه نداده است.

تلاش نمودیم تا در این مورد دیدگاه وزارت داخله را داشته باشیم، اما آن وزارت از ابراز نظر در این مورد خودداری کرد.

اما پیش از این وزارت داخله موجودیت فساد در آن وزارت را رد کرده بود.

اما پیش از این وزارت داخله موجودیت فساد در آن وزارت را رد کرده بود.

از سوی هم نادر بلوچ عضو مشرانو جرگه موجودیت فساد در وزارت داخله را پذیرفته، اما می‌گوید هرچند مبارزه جدی علیه فساد جریان دارد، اما به‌خاطر از بین بردن کامل فساد باید مبارزه جدی با یک مدیریت قوی انجام شود.

او افزود:

"به باور من فساد در تمام ادارات دولتی وجود دارد، این مسئله را ما رد کرده نمی‌توانیم و به‌خاطر شفافیت و از بین بردن فساد مبارزه شدید جریان دارد و در این مسئله باید پاسخگو خود وزارت‌های دفاع و داخله باشند که امروز چرا پنتاگون چنین گزارش را نشر کرده است و این بیانگر این است که نهادهای در ارگان‌های امنیتی هستند که هنوز آغشته به فساد هستند و دست به فساد می‌زنند."

آقای بلوچ می‌گوید، تا زمانی‌که حکومت افغانستان مبارزه با فساد را در اولویت قرار ندهد و در زمینه از برخورد سیاسی دست‌بردار نشود، از بین بردن فساد در این کشور ناممکن خواهد بود.

کمیتۀ مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه با فساد اداری می‌گوید، آنان پیشنهادات‌شان را با وزارت داخله شریک ساخته و آن وزارت تعهد کرده که در این زمینه اقدام جدی می‌نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG