لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

وزارت خارجه: تنش‌ها میان هند و پاکستان بالای روند صلح افغانستان هیچ تأثیر ندارد


وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که صلح افغانی مسئله داخلی این کشور است و این پروسه ابتکار حکومت افغانستان است.

این وزارت در واکنش به سخنان اخیر وزیر خارجه پاکستان می‌گوید که تنش‌های جاری میان هند و پاکستان بالای روند صلح افغانستان هیچ تأثیری ندارد.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز چهارشنبه «۰۸ حوت ۱۳۹۷» با فرستادن پیامی به رسانه‌ها بر کاهش تنش‌ها میان این دو کشور ابراز امیدواری کرد.

صبغت‌الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
صبغت‌الله احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

آقای احمدی افزود:

"دولت جمهوری اسلامی افغانستان خواهان کاهش تنش در منطقه است، با تروریزم همه جهان دست و پنجه نرم می‌کنند، افغانستان «بزرگترین» قربانی تروریزم در جهان بوده است، البته صلح مسئله داخلی افغانستان است و هیچ ربطی به کشورهای دیگر ندارد، ما امید داریم که مقام‌های پاکستانی باید به تعهدات‌‌شان برای تأمین صلح در افغانستان عمل کنند."

این درحالیست که روز دوشنبه شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در تماس تیلیفونی با مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا گفته است که حملات هوایی هند بر خاک کشورش می‌تواند روند مصالحه در افغانستان را متأثر سازد.

پیش از این سفیر پاکستان در کابل و سخنگوی اردوی این کشور نیز اظهارات مشابه داشته اند.

گفتنی است که چند روز قبل، یک حمله انتحاری در هند صورت گرفته که در نتیجه آن بیش از ۴۰ عسکر هند کشته شدند که مسئولیت آنرا گروه جیش محمد مستقر در خاک پاکستان به عهده گرفت.

به دنبال آن روز سه شنبه جت‌های جنگی هند مراکز گروه جیش محمد در منطقۀ بالاکوت پاکستان را هدف حمله قرار دادند.

پاکستان و هند به روز چهارشنبه گفتند که طیاره‌های جنگی همدیگر را در کشمیر سقوط داده اند.

در همین حال، عمر داوودزی نمایندۀ خاص رئیس ‌جمهور در امور منطقوی برای اجماع صلح و رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان از افزایش تنش میان هند و پاکستان ابراز نگرانی کرده و از جامعه جهانی خواسته که برای کاهش این تنش‌ها دست به کار شود.

آقای داووزدی در نشستی که در آن سفیرهای برخی از کشورها نیز حضور داشته اند، گفته است که افغانستان از افزایش تنش‌ و خشونت‌ها نگران می‌شود.

عمر داوودزی نمایندۀ خاص رئیس ‌جمهور در امور منطقوی برای اجماع صلح و رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان
عمر داوودزی نمایندۀ خاص رئیس ‌جمهور در امور منطقوی برای اجماع صلح و رئیس دارالانشاء شورای عالی صلح افغانستان

آقای داوودزی افزود:

"ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که در زمینه کاهش تنش میان هند و پاکستان نقش ایفا کند، کشور ما در منطقه در ۴۰ سال گذشته قیمت گزاف پرداخته است، از همینرو از افزایش تنش‌ها و خشونت‌ها ما نگران می‌شویم."

این درحالیست که اکنون نماینده‌های ایالات متحده و طالبان در قطر در حال مذاکره صلح اند، دیده شود که تنش میان هند و پاکستان بالای پروسه صلح افغانستان تأثیر خواهد گذاشت یا خیر؟

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG