لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

سازمان عفو بین‌الملل مطلبی را در مورد تلفات غیر نظامیان در افغانستان نشر کرده است


آرشیف/ حمله اخیر موتر بمب در شهر کابل
آرشیف/ حمله اخیر موتر بمب در شهر کابل

سازمان عفو بین‌الملل مطلبی را در مورد تلفات غیر نظامیان در افغانستان نشر کرده است.

  • سازمان عفو بین‌الملل

در آغاز مطلب آمده، در حالیکه تلاش‌های صلح و مذاکره در افغانستان بیشتر شده، سازمان ملل‌متحد در گزارش سال ۲۰۱۸ اش، بیشترین شمار تلفات غیر نظامیان را در این کشور ثبت کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به این گزارش می‌نویسد، تلفات غیر نظامیان بر اساس آماری که یوناما تهیه کرده، نگران کننده است.

در گزارش یوناما آمده که در جریان سال ۲۰۱۸ در افغانستان، ده هزار و ۹۹۳ غیر نظامی کشته شده اند.

بر اساس این گزارش، افزایش در تلفات غیر نظامیان، در نتیجۀ ازدیاد حملات گروه‌های طالبان و داعش در افغانستان بوده است.

  • واشنگتن پست

روزنامه واشنگتن پست در شمارۀ اخیرش، به نقش زنان در گفتگو‌های صلح افغانستان تمرکز کرده است.

این مطلب را چهار زن افغان به صورت مشترک نوشته اند.

در بخشی از این مقاله آمده است، طالبان با نماینده‌های امریکا و جنگسالاران افغانستان گفتگو می‌کنند، اما با حکومت منتخب از سوی مردم نه.

  • روزنامه نوشته که با چنین کاری، افغان‌ها نگران اند که آیا صدای این جامعه که به آن بی‌اعتنایی شده، در وضعیت فعلی شنیده خواهد شد؟

به باور مقاله نویس‌ها، شهروندان افغانستان به این باور اند که طالبان به صلح تعهدی ندارند و چگونه امکان دارد حفاظت از دموکراسی به دستان تندروان گذاشته شود.

واشنگتن پست در ادامه یادآوری می‌کند در حالی که هزاران کیلومتر دورتر، گفتگو‌های صلح در پشت در‌های بسته ادامه دارد، افغان‌ها برای فراموش کردن اختلاف‌های‌شان جمع شده اند.

به صورت خاص، زنان برای مذاکرات یک برنامه را پیشنهاد کرده اند.

در ادامه آمده که افغان‌ها چهارچوب مذاکرات فعلی را به‌خاطری رد می‌کنند که می‌خواهند در پروسه صلح، نظر آن‌ها هم جای داشته باشد.

روزنامه می‌افزاید افغانستان امروزی، کشوری دو دهه پیش نیست و شهروندانش در بخش‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بازسازی، از سال ۲۰۰۱ به این‌سو، کار‌های فراموش ناشدنی انجام داده اند.

زنانی که این مطلب را برای روزنامۀ واشنگتن پست نوشته اند، همچنان می‌گویند در مذاکرات تعهدات میان‌خالی صورت می‌گیرد که پس از صلح با طالبان، حقوق زنان افغانستان مصون خواهد ماند، اما زنان می‌دانند که حقوق‌شان با خطر روبه‌رو است.

در پایان این مطلب گفته شده، حقوق زنان تا هنگامی مصون نخواهد شد که صدای زنان و جوانان افغانستان شنیده نشود.

XS
SM
MD
LG