لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۳

قوای هوایی امریکا حملات هوایی بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر را متوقف ساخته است


بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:14 0:00

بمباران لابراتوار مواد مخدر در هلمند توسط نظامیان امریکایی

قوای هوایی امریکا حملات هوایی بر کارخانه‌های تولید مواد مخدر را متوقف ساخته است.

قوای هوایی ایالات متحده امریکا در ماه نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی حملات هوایی بالای کارخانه های تولید مواد مخدر را در افغانستان آغاز کرد و با تخریب این کارخانه ها، نزدیک به پنجصد میلیون دالر به طالبان و مافیای مواد مخدر زیان رساند.

حال در گزارش تازه سیگار آمده است که پس از انجام (۲۰۰) عملیات هوایی بالای این کارخانه ها، قوایی هوایی امریکا این عملیات را متوقف ساخته است.

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت، به دلیل این که قوای هوایی افغانستان در مقایسه به گذشته از ظرفیت بهتری برخوردا استند، حال حملات هوایی، به ویژه عملیات بالای کارخانه های تولید مواد مخدر را این نیروها انجام میدهند.

او افزود:

"در اوقات مختلف بالای کارخانه های تولید مواد مخدر و قاچاقبران حملات صورت گرفته و این حملات خیلی موثر بوده است. به شما معلوم است که مواد مخدر منبع تمویل مالی طالبان و تروریستان است و در کنار آن مواد مخدر در نا امنی افغانستان نقش بزرگ دارد. از این رو قوت های هوایی ما بالای این کارخانه عملیات انجام داده و دست آوردهای خوبی داریم."

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

​به اساس تخمین وزارت دفاع امریکا، طالبان در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی (۵۰۰) فابریکه تولید مواد مخدر را در اختیار داشتند و سالانه دو صد میلیون دالر از درک تولید و قاچاق مواد مخدر عواید داشتند.

ارزیابی های سیگار نشان میدهد که از آغاز عملیات هوایی نیروهای امریکایی بالای کارخانه های تولید مواد مخدر در سال ۲۰۱۷ میلادی، (۴۲) میلیون دالر به طالبان زیان وارد شده است.

در حال که دو صد میلیون دالر دیگر نیز به سایر گروه های مافیایی زیان رسیده است.

در حال که دو صد میلیون دالر دیگر نیز به سایر گروه های مافیایی زیان رسیده است.

اشرف ناصری والی پیشین زابل و تحلیلگر سیاسی به این باور است که تقاضای زیاد به مواد مخدر در داخل و خارج از کشور سبب شده است تا کشت و تولید مواد مخدر با گذشت هر سال بیشتر شود.

​او افزود:

"مافیای مواد مخدر نیز به شکلی از اشکال در جنگ افغانستان دخیل است. بیشترین کوکنار در ولایاتی کشت می شود که در آنجا امنیت وجود ندارد. بد بختانه باید بگویم که در داخل افغانستان نیز حکومت نتوانست که جلو اعتياد را بگیرد و حال تقاضا به مواد مخدر در افغانستان نیز خیلی زیاد است."

به اساس معلومات وزارت دفاع امریکا، حملات هوایی نیروهای امریکایی بالای کارخانه های تولید مواد مخدر بیشتر بر ولایات هلمند، فراه، نیمروز، بدخشان، ننگرهار و در ماه های اخیر در اطراف ولایت کابل متمرکز بود.

آقای ناصری پیشنهاد می کند که با پایان حملات هوایی نیروهای خارجی بر کارخانه های تولید مواد مخدر، حال نیاز است تا نیروهای افغان با استفاده از اطلاعات به دست آمده از موقعیت این کارخانه ها، عملیات در این محلات را جاری نگهدارند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG