لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۷

کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه: در خروج نظامیان امریکایی از عجله کار گرفته نشود


آرشیف
آرشیف

کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می گوید در خروج نظامیان امریکایی از افغانستان نباید از عجله کار گرفته شود زیرا به گفته این کمیسیون تضمینی وجود ندارد که این کشور بار دیگر میدان نبردهای داخلی نگردد.

از سرگیری نشست مقام‌های امریکایی و نماینده‌گان طالبان در قطر پس از وقفه دو روزه و اما تاکید بر خروج زود هنگام نیروهای خارجی از افغانستان بار دیگر در این نشست.

اینجا کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه اما خروج زودهنگام این نیروها از افغانستان را ناممکن میخواند و می‌گوید تضمینی وجود ندارد که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان این کشور به میدان نبردهای داخلی مبُدل نه‌گردد.

علی اکبر قاسمی معاون این کمیسیون در صحبت با رادیو آزادی می گوید، این خواست همسایگان افغانستان است که از زبان طالبان مطرح میگردد.

این خواست همسایگان افغانستان است که از زبان طالبان مطرح میگردد.

​او افزود:

"در حال حاضر هیچگونه ضمانت و اعتماد وجود ندارد، کشورهای همسایه ما نفع خودشان را میخواهند، به این فکر نیستند که چه کسی زیان می بیند و چه کسی کشته می شود، زمینه این خروج هیچ فراهم نیست."

قاسمی می گوید،هیچ شهروند نمیخواهد نیروهای خارجی تا دیرزمان در خاک این کشور باقی بمانند و به گفته او هرگاهی که تضمینی به میان آید آنان از افغانستان می روند.

با این همه، دور پنجم نشست های مقام های امریکایی و نماینده‌گان طالبان پس از توقف دو روزه روز شنبه هفته روان در قطر از سر گرفته شده‌است.

این گفتگوها روز سه شنبه هفته گذشته آغاز و برای دو روز ادامه داشت و اما به روزهای پنجشنبه و جمعه این نشست برای دو روز متوقف شد و اشتراک کننده‌گان گفتند که آنان در این وقفه در پیوند به مسایل مهم با نمایندگان شان بحث و گفتگو می کنند.

به روزهای سه شنبه و چهارشنبه نیز گفته شده بود که بیشتر از هر بحث دیگر در نشست قطر به خروج نظامیان امریکایی از افغانستان و این که پس از خروج این نیروها، از خاک افغانستان برضد امریکا کار گرفته نخواهد شد تاکید شده بوده است.

شماری از کارشناسان سیاسی که این بحث را از نزدیک دنبال میکنند میگویند در نشست روز گذشته میان طرف ها در قطر نیز تاکید بر این بود که تا یک سال دیگر نیروهای خارجی از افغانستان برون شوند.

وحید مژده یکی از این کارشناسان:

وحید مژده یکی از کارشناسان افغان
وحید مژده یکی از کارشناسان افغان

"شماری از افراد نزدیک به طالبان بر من گفتند که طالبان تاریخ بیشتر از یک سال برای ماندن نیروهای خارجی در افغانستان را پذیرفته نمی توانند اما امریکایی ها زمان بیشتر از این میخواهند، اما این‌که رسانه‌ها در پیوند به این خروج از سه سال و یا پنج سال زمان گزارش داده اند بی بنیاد است، هرچند گفته شده است بسیار زود این نتیجه به دست خواهد آمد و آنان می خواهند که اعلامیه یی صادر کنند، اما آنچه من شب پرسیدم امروز نیز این بحث ادامه دارد."

امریکا در حال حاضر ۱۴۰۰۰ نیرو در افغانستان دارد، نیروهایکه بیشتر به آموزش و مشوره دهی نیروهای امنیتی افغان ماموریت دارند.

پیشتر دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا ازخروج نیمی سربازانش از افغانستان سخن زده است، اما این سخنان وی در داخل و بیرون آن کشور واکنش‌های را به همراه شد.

در این میان، زلمی خلیل زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان که در حال حاضر در قطر مصروف گفتگوها با نماینده‌گان طالبان است در روزهای پسین گفته است که، هدف مشترک ناتو، امریکا و جامعه اروپا در افغانستان رسیدن به یک توافق برای صلح در این کشور است نه خروج نیروهای امریکایی از این کشور.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG