لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

نگرانی باشنده‌گان تخار از افزایش جرایم جنایی در این ولایت!


ولایت تخار در نقشه افغانستان
ولایت تخار در نقشه افغانستان

شماری از باشنده‌گان شهر تالقان مرکز ولایت تخار به روز یکشنبه در یک نشست اعتراضی از افزایش قضایای اختطاف و قتل‌های هد‌فمند در شهر تالقان انتقاد کرده و ادارۀ محلی این ولایت را در خصوص تأمین امنیت مردم ناتوان خواندند.

بر اساس گفته‌های آنان ۲۹ روز پیش یک جوان ۲۵ ساله به اسم فهیم فرخاری از ساحه سرک ۶ سرایسنگ شهر تالقان از نزدیکی خانه‌شان اختطاف شده‌است، اما تا هنوز از سرنوشت وی کدام خبری نیست.

خانوادۀ جوان اختطاف شده ادعا می‌کنند که افراد مسلح عبدالله بیک نمایندۀ جدید ولسی جرگه از تخار، فهیم فرخاری را اختطاف کرده‌است.

حاجی عاشور محمد پدر فهیم فرخاری در صحبت با رسانه‌ها چنین گفت:

"حاجی رؤف بیگ آمد گفت، در چهار روز بچه‌ات را پیدا می‌کنم، من گفتم یک سند امضاء کن باز شش ماه باشه، باز رفت تا حالا که بیاید، عبدالله بیگ نماینده‌هایش آمد به خانه‌ام گفت آزاد می‌کنم، ولی تا هنوز بچه‌ام را آزاد نکرد."

از سوی هم صفی‌الله حقجو برادر بزرگ فهیم فرخاری انتقاد می‌کند که نهادهای امنیتی تخار در خصوص آزادی برادرش و گرفتاری عاملان اختطاف ناتوان اند.

وی می‌گوید:

"تا جایی‌که من در جریان استم، پارچه‌‏های گرفتاری‌شان را صادر کردند، چون در این‌جا زورگو‎های وجود دارد، زور کی است زور عبدالله بیگ است."

در عین زمان شماری از باشنده‌گان این ولایت می‌گویند که مردم از ترس و هراس افراد مسلح غیر مسئول پس از شام از خانه‌های‌شان بیرون شده نمی‌توانند و این مسئله آنان را در خصوص سرنوشت‌شان نگران ساخته است.

عتیق‌الله یک‌تنِ از باشنده‌گان شهر تالقان در زمینه چنین گفت:

"نسبت به سال‌های گذشته امسال در این ولایت ناامنی بیشتر شده است، قتل افزایش یافته و هیچ‌کس نیست که حداقل پرسان کند که چرا این قتل صورت گرفته و ما از مقام‌های محلی تخار تقاضا می‌کنیم که اندکی به وضعیت امنیتی این ولایت توجه و رسیده‌گی کنند."

با این حال داکتر فضل‌الله مجددی والی تخار می‌گوید که خانواده فهیم فرخاری بالای چهار تن ادعا داشت که از جمله سه تنِ‌شان از سوی نیروهای امنیتی این ولایت بازداشت شدند و هنوز هم در زمینه سعی و تلاش جریان دارد.

وی می‌گوید:

"در زمینه اقدامات صورت گرفته، تا کنون که بالای هر کسی ادعا داشته اند، پولیس سه نفر را بازداشت کردند و یک نفر دیگر تحت تعقیب قرار دارد، هنوز بازداشت نشده‌است و سعی و تلاش نیروهای امنیتی جریان دارد و به زودی شخص چهارم هم بازداشت خواهد شد."

از جانبی هم عبدالله بیگ عضو جدید ولسی جرگه کشور از تخار، این ادعای خانواده فهیم فرخاری را بی‌اساس خوانده می‌گوید که افراد او در چنین قضایا دست ندارند، اما اگر ارگان‌های دولتی ثابت کند که افراد‌اش در این قضیه دست دارند، به پولیس خواهد سپُرد.

وی گفت:

"از روزی که فهیم خان اختطاف شده، من سخت ناراحت استم بچه خوب و خوش اخلاق بود، از روز اول من گفتم بالای کسانی‌که ادعا بود، تسلیم‌شان کردم، فعلاً هم آماده استم اگر ثابت ‌کنند که برادرم و یا اطرافیان ما اگر دست داشته باشند و من بالای‌شان تأثیر داشته باشم به حکومت تسلیم می‌کنم."

باید یادآور شد که قبل از این نیز باشنده‌گان تخار از افزایش افراد مسلح غیر مسئول، جرایم جنایی، قتل‌های هدفمند و از وخیم شدن وضعیت امنیتی در این ولایت ابراز نگرانی کرده بودند، اما مسئولان محلی تخار می‌گویند که حکومت در خصوص گرفتاری و خلع سلاح افراد مسلح غیر مسئول مصمم است و به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد که زنده‌گی مردم را به مخاطره بیندازد.

گزارش: اجمل آرین

XS
SM
MD
LG