لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

شورای عالی کار فعالیت‌اش را آغاز کرد


فیض الله ذکی وزیر کار امور اجتماعی افغانستان
فیض الله ذکی وزیر کار امور اجتماعی افغانستان

شورای عالی کار در وزارت کار و امور اجتماعی آغاز به کار کرد.

در نخستین نشست شورای عالی کار تصویب طرزالعمل کار، آماده‌گی برای ایجاد گفتمان ملی در مورد آینده کار، پیشنهاد پیوستن افغانستان به یکی از کنوانسیون‌های سازمان بین‌المللی و ارائه گزارش تحقق تعهدات کنفرانس ملی کار مورد بحث قرار گرفت.

فیض‌الله ذکی وزیر کار امور اجتماعی افغانستان که به روز دوشنبه «۱۳ حوت ۱۳۹۷» ریاست این نشست را به عهده داشت گفت، در این شورا بیشتر روی همآهنگی و همکاری در خصوص مسایل مربوط به کار بحث شده و تصمیم گرفته می‌شود.

وی گفت:

" امروز تشکیل شورای عالی کار به معنی ارتقاء همکاری‌ها از سطح حسن نیت و همکاری به سطح مکلفیت‌ها، صلاحیت‌ها و مسئولیت‌های قانونی است، سر از امروز قانون شورای عالی کار وجود دارد که تمامی مسایل مربوط به کار در افغانستان را مورد بحث قرار داده و در مورد آن تصمیم گرفته می‌تواند."

مسئولان وزارت کار امور اجتماعی افغانستان می‌گویند که این شورا به اساس مقرره شورای عالی کار ایجاد شده که حکومت، نماینده‌گان اتحادیه‌های کارگری و کار فرمایان اعضای این شورا می‌باشند.

در این نشست نماینده سازمان بین‌المللی کار یا‌ "ای ال او" نیز شرکت داشته و پیرامون موضوعات مورد بحث ابراز نظر کرد.

عبدالفتاح عشرت احمدزی سخنگوی این وزارت در صحبت با رسانه‌ها گفت که از طریق همآهنگی در این شورا تلاش می‌شود تا موانع فرا راه کاریابی در کشور از بین برده شده و زمینه کار برای مردم در کشور فراهم شود.

مسئولان این وزارت می‌گویند که در کنار برگزاری کنفرانس ملی کار در سال گذشته ده مقرره مربوط به کار نیز پس از نافذ شدن به مشوره با شرکای اجتماعی طی مراحل گردید.

سال قبل در کنفرانس بین‌المللی کار تعهدات صورت گرفت که در جریان سه تا پنج سال آینده باید ۲،۸ میلیون جای کار آماده گردد، حالا مسئولان وزارت کار امور اجتماعی می‌گویند که در سال ۱۳۹۷ بخش بزرگ از این تعهدات عملی شده‌است.

شمار افراد بی‌کار در ولایت سرپل
شمار افراد بی‌کار در ولایت سرپل

در این حال کمیسیون اقتصاد ملی ولسی جرگه ایجاد شورای عالی کار را گام مثبت در راستای حل مشکلات بی‌کاری در کشور می‌داند.

حبیبه دانش عضو این کمیسیون با اشاره به بحران بی‌کاری در کشور نسبت به ایجاد این شورا برای حل مشکل بی‌کاری در کشور خوشبین است.

آقای دانش می‌افزاید:

"بحران بی‌کاری در افغانستان یک موضوع پیچیده است که بیشتر جوان‌های ما بی‌کار استند و سالانه صدها هزار جوان که از پوهنتون‌ها فارغ می‌شوند آن‌ها دچار تکالیف روانی شده به مواد مخدر رو می‌آورند و دست به مهاجرت می‌زنند، به نظر من ایجاد این شورا می‌تواند یک راه گشا باشد برای از بین بردن این بحران."

در این حال وزارت کار و امور اجتماعی هم‌چنان می‌گوید که در کنار دیگر برنامه‌ها برای حل مشکل بی‌کاری در کشور تلاش دارد برای محصلین نیز زمینۀ کار را حتی در جریان تحصیل فراهم سازد که این محصلین با داشتن سند تحصیلی و تجربه کاری از پوهنتون‌ها فارغ شوند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG