لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

"کانورسیشن": پس از خروج ایالات متحده از افغانستان چه اتفاق خواهد افتاد؟


برخی روزنامه‌های بین‌المللی
برخی روزنامه‌های بین‌المللی
  • نشریۀ "کانورسیشن" مقالۀ چاپ کرده در مورد افغانستان زیر عنوان پس از خروج ایالات متحده از افغانستان چه اتفاق خواهد افتاد؟

مقاله نویس، سه موضوع را به‌طور گذرا بررسی کرده است.

یعنی که رسیدن به یک توافق صلح، برای طالبان، ایالات متحده و حکومت افغانستان چی معنی می‌تواند داشته باشد؟

در ادامه می‌خوانیم توافق میان طالبان و ایالات متحده یک دستآورد چشمگیر برای طالبان خواهد بود، چونکه به باور نویسنده، از دید طالبان، رسیدن به یک توافق به معنی کسب پاداش از بهر به بن‌بست کشاندن جنگ در برابر نیرومندترین قدرت نظامی جهان است.

مقاله نویس گفته، رسیدن به یک توافق، احتمال دارد اعتبار ایالات متحده را چه کم چه زیاد خدشه‌دار بسازد.

نکتۀ دیگر را که نویسنده برجسته کرده این است که یک توافق میان امریکا و طالبان، ضعف و ناتوانی ایالات متحده را در جنگ علیۀ یک نیروی شورشی متعهد نشان خواهد داد.

در ادامه آمده که جنگجویان در جاهای دیگر به‌شمول رهبران گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش می‌توانند از چنین تجربۀ به نفع خود سود ببرند.

نویسنده همچنین گفته رسیدن به یک توافق، شاید بیانگر این هم باشد که ایالات متحده امریکا برای کسانی که از آن طرفداری می‌کنند، یک متحد غیر قابل اعتبار است.

مقاله‌نویس گفته، حکومت‌ها در افغانستان غالباً پس از توقف کمک خارجی با سقوط روبه‌رو شده اند.

او احتمال داده که در صورت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان ممکن است این کشور وارد یک جنگ داخلی مانند سال‌های ۹۰ میلادی شود.

  • نشريۀ ایرو ایشیا رویو در مطلبی در بارۀ افغانستان به تلفات نظامی و غیر نظامی در جریان حمله‌های تروریستی در این کشور پرداخته است.

مقاله نویس گفته است، از ماه دسمبر سال ۲۰۱۴ به این‌سو، اوضاع امنیتی در افغانستان خراب شده است.

در ادامه آمده است، پس از آنکه نیروهای محارب خارجی از افغانستان بیرون شدند و فرماندهی جنگ به نیروهای افغان سپرده شد، تلفات افزایش یافته است.

در مطلب می‌خوانیم، به جای این که ایالات متحدۀ امریکا به اشتباه‌های قبلی خود توجه کند و در پی اصلاح آن برآید، اکنون در مورد خروج شمار بیشتر سربازانش از افغانستان فکر می‌کند.

اجیت کمار سینگهـ نویسنده این مطلب با اشاره به گفتگوهای روان میان امریکا و طالبان نوشته است که به باور او پاکستان عامل اصل بی‌ثباتی در افغانستان است.

در ادامه او گفته است که اما اکنون پاکستان در گفتگوهای روان نقش مرکزی دارد.

به باور نویسنده، حکومت افغانستان با چنین نقش پاکستان مخالف است.

طالبان تا کنون از گفتگوی مستقیم با حکومت افغانستان خودداری کرده اند.

در یک نتیجه‌گیری، نویسنده مطلب گفته است که امکانات صلح در افغانستان به سرعت در حال از بین رفتن است، چونکه به باور مقاله نویس پاکستان و گروه‌های نیابتی هراس افگنش این فکر را در سر دارند که امریکا و متحدانش با شکست روبه‌رو شده اند و این که احتمال دارد آنان در افغانستان دست به هرج و مرج بیشتر بزنند.

XS
SM
MD
LG