لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۷

وزارت داخله: حملات راکتی اخیر کابل کار گروه طالبان بوده‌است


نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان
نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، حمله راکتی اخیر شهر کابل را گروه طالبان انجام داده‌است.

پیش از این گروه داعش رسماً مسئولیت حمله روز پنج‌شنبه منطقه دشت برچی کابل را به عهده گرفت.

اما نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان دیروز هشتم مارچ به رادیو آزادی گفت که تحقیقات آن‌ها نشان می‌دهد که عاملین این حمله طالبان مسلح اند.

وی گفت:

"تنظیم کننده این حمله بازداشت شد و دو تن دیگر که در ساحه حضور داشتند از سوی نیرو‌های خاص افغان کشته شدند، این حمله را تروریستان طالب راه اندازی کرده بودند و کسی را که ما در پیوند به این حمله بازداشت کردیم تحت تحقیق قرار گرفته‌است."

پنج‌شنبه گذشته جریان مراسم یادبود از ۲۴همین سالروز کشته شدن عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی هدف حملات راکتی قرار گرفت.

در این مراسم بر علاوه عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، محمد حنیف اتمر نامزد انتخابات ریاست جمهوری و شماری از سیاسیون مطرح افغانستان اشتراک کرده بودند.

خوشحال سادات معین ارشد امنیتی وزارت داخله افغانستان در مورد حمله مرگبار روز پنج‌شنبه شهر کابل در حساب تویتر اش نوشته که مهاجمان از محوطۀ که در آن آنتن یکی از شبکه‌های تیلیفونی نصب است و در بین پغمان و ناحیه هژدهم شهر کابل موقعیت دارد، راکت پرتاب کرده‌اند.

وزارت داخله می‌گوید، طراح این حمله از محل بازداشت شد.

فردی که در حملات راکتی روز پنج‌شنبه زخمی شده‌است
فردی که در حملات راکتی روز پنج‌شنبه زخمی شده‌است

شمار کشته شده‌های این حمله به ۱۱ تن رسیده‌است در حالیکه حدود ۹۵ تن دیگر در این رویداد زخمی شده‌اند.

گروه طالبان مسئولیت این حمله را بدوش نگرفت اما گروه داعش ساعت پس از آن گفت که این حمله راکتی را انجام داده‌است.

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، در بسیاری مواردی که تلفات غیر نظامیان بیشتر می‌باشد طالبان مسلح از گرفتن مسئولیت خودداری می‌کنند، اما گروه داعش از این مواقع برای تبلیغ خود استفاده کرده و مسئولیت را بدوش می‌گیرد.

به گفته این وزارت، گروه داعش در افغانستان سرکوب شده و در حال حاضر توان راه اندازی چنین حملات را ندارد.

وزارت داخله افغانستان در حالی طالبان مسلح را مسئول حمله روز پنج‌شنبه شهر کابل می‌خواند که گفتگو‌های صلح میان نماینده‌های این گروه با هیئت امریکایی در قطر ادامه دارد.

این‌که این اظهارات وزارت داخله افغانستان تا چه حد می‌تواند روند گفتگو‌ها را متضرر سازد، نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت می‌گوید:

"روند صلح افغانستان موضوع جدا است آنکه نتیجه می‌دهد یا نه موضوع دیگریست اما عملیات ما و نهاد‌های دیگر امنیتی در برابر دشمنان افزایش یافته‌است، هم عملیات تهاجمی و هم عملیات تعرضی ما شدت گرفته‌است."

وزارت داخله افغانستان می‌گوید، برای این‌که بداند راکت‌هایی‌که در حمله روز پنج‌شنبه استفاده شدند از کجا و از سوی کی‌ها فراهم شده بود، تحقیقات مشترک را با ریاست امنیت ملی کشور راه اندازی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG