لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۸:۵۸

امریکا می‌خواهد تا کشورهای میزبان نیروهای این کشور بخشی از مصارف آن‌ها را بپردازند


شماری از نیروهای امریکا در کوریای جنوبی در حال اجرای تمرینات نظامی
شماری از نیروهای امریکا در کوریای جنوبی در حال اجرای تمرینات نظامی

اداره ایالات متحدۀ امریکا در نظر دارد تا قسمتی از مصارف آنعده از سربازان امریکایی را که در کشورهای دیگر مستقر اند، از کشور‌های میزبان بدست آورد.

خبرگزاری بلوم برگ و خبرگزاری اسوشیتد پرس از قول چندین مقام اداره امریکا که نخواسته اند نام‌های شان افشاء شود نوشته اند که بر اساس پلان جدید که اداره رئیس جمهور دونالد ترمپ روی آن غور می‌کند، مصارف آنعده از نیرو‌های امریکایی که در کشور‌های دیگر مستقر اند باید از سوی کشور‌های میزبان نیز پرداخته شوند.

گاریت مارکیس سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا با این که نخواسته است مستقیماً در این مورد تبصره کند اما گفته که از مدت‌ها به این سو هدف دولت امریکا اینست که سرمایه گذاری کشورهای متحد امریکا در دفاع مشترک بیشتر شود و آن‌ها یک بخش فشار مالی بر امریکا را به عهده خود بگیرند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا همواره شکایت می‌کند که متحدین امریکا از جمله اعضای ناتو برای دفاع خود پول کافی سرمایه گذاری نمی‌کنند و فشار این مصارف بیشتر بر مالیه دهندگان امریکایی تحمیل شده‌است.

بر اساس پالیسی که در این مورد پیشنهاد شده‌است، ممکن از برخی از کشور‌های میزبان نیرو‌های امریکایی خواسته شود که پنج الی شش مرتبه بیشتر از اندازه که اکنون در بدل حضور نیرو‌های امریکایی در خاکشان می‌پردازند، سهم بگیرند.

نیرو‌های امریکایی در چوکات نیرو‌های پیمان ناتو تقریباً در همه کشورهایی‌که ناتو حضور دارند، مستقر اند اما امریکا پایگاه‌های بزرگتر در جرمنی، بریتانیا، جاپان، ایتالیا، کویت، قطر و بحرین دارد.

داریک شاولیت معاون سابق وزارت دفاع امریکا در امور بین‌المللی گفته‌است که متحدان واشنگتن باید سهم عادلانه خود را بپردازند اما به گفته او پایگاه‌های امریکایی در کشور‌های دیگر بیشتر به نفع خود امریکا است و نباید منحیث یک منبع خیریه از آن‌ها استفاده شود.

آقای شارلیت از پایگاه کلیدی امریکا واقع در جرمنی یاد کرده و گفته است که این پایگاه از عملیات‌ها نظارت کرده و سربازان امریکایی را که در جنگ عراق و افغانستان زخمی شده‌اند تداوی کرده‌است.

XS
SM
MD
LG