لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۲:۲۶

امریکا دیپلومات‌هایش را از ونزوئلا بیرون می‌کند


سفارت امریکا در ونزوئلا
سفارت امریکا در ونزوئلا

مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا روز گذشته تصمیم کشورش برای خروج دیپلومات‌های امریکایی از ونزوئلا را اعلان کرد.

در اعلامیۀ وزارت خارجه امریکا به نقل از آقای پامپیو گفته شده که با توجه به عمیق‌تر شدن بحران سیاسی و گسترش مشکلات اقتصادی در ونزوئلا به تمامی کارکنان سفارت امریکا در کاراکاس هدایت داده شده تا با اعضای خانواده‌های شان این کشور را ترک کنند.

در این اعلامیه هم‌چنان آمده‌است که تصمیم اخیر امریکا نمایانگر بدتر شدن اوضاع در ونزوئلا و رسیدن به این نتیجه است که حضور کارکنان دیپلوماتیک ایالات متحده در کاراکاس سیاست‌‌های ایالات متحده را با محدودیت‌ها روبه‌رو کرده‌‌است.

مایک پامپیو وزیر خارجه امریکا

اما در این اعلامیه از شمار دیپلومات‌های امریکایی که در ونزوئلا حضور دارند چیزی گفته نشده‌است.

بحران در ونزوئلا به سال‌‌های پیش باز می‌‌گردد و از زمان روی کار آمدن نیکلاس مادورو رئیس جمهور این کشور همواره با اعتراض‌های اپوزیسیون و مردم همراه بوده‌است.

پس از این که اعتراضات در برابر حکومت آقای مادورو افزایش یافت و خوان گوایدو رئیس اپوزیسیون ونزوئلا خودش را رئیس جمهور مؤقت اعلام کرد، امریکا نیز فشار ها بر حکومت نیکلاس مادورو را افزایش داد و از جامعه جهانی خواست تا گوایدو را به‌عنوان رئیس جمهور مؤقت این کشور بپذیرد.

ستیون منوچن وزیر خزانه‌داری امریکا

ساعاتی پس از اعلان واشنگتن برای خروج دیپلومات‌هایش از ونزوئلا، وزارت خزانه‌داری امریکا بانک اورو فینانس موسنار «Evrofinance Mosnarbank» روسیه را آنچه که دلیل همکاری‌اش با حکومت نیکلاس مادورو خواند، تحریم کرد.

این بانک در سال ۲۰۱۱ میلادی در مسکو تأسیس شد که مشترکاً از سوی برخی از بانکداران روسی و صندوق توسعه ملی ونزوئلا به پیش برده می‌شود.

این بانک که با شرکت دولتی نفت ونزوئلا معامله می‌کند در صفحه انترنتی‌اش با نشر یک بیانه گفته است که به کارهای روزمره‌اش بگونه عادی ادامه می‌دهد و تمامی مسئولیت‌هایش را در برابر شرکا و مشتریان‌اش بجا خواهد کرد.

اما وزارت خزانه‌داری امریکا گفته است که در برابر رژیم نامشروع نیکلاس مادورو در ونزوئلا وضع تحریم‌های بیشتر را ادامه خواهد داد.

به شمول ایالات متحده امریکا، بیش از ۵۰ کشور دیگر نیز خوان گوایدو که خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا اعلان کرده است، به رسمیت می‌شناسند.

به‌گفته این کشورها نیکلاس مادورو سال پیش باز هم در نتیجه فساد گسترده در انتخابات به سمت ریاست جمهوری رسید.

اما روسیه، چین و ترکیه در جمع کشورهای شامل اند که از رژیم نیکلاس مادورو در ونزوئلا حمایت می‌کنند.

تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا باعث شده تا مشکلات اقتصادی در این کشور گسترش یابد و پای مردم را در اعتراض علیه حکومت به جاده‌ها بکشاند.

XS
SM
MD
LG