لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

پارلمان اروپا یک چهارچوب قانونی برای همکاری میان این اتحادیه و افغانستان را تأیید کرد


بیرق اتحادیه اروپا
بیرق اتحادیه اروپا

با وجود نگرانی در مورد شکننده‌گی حکومت کابل، نماینده‌گان اتحادیه اروپا به موافقتنامه همکاری با افغانستان رأی دادند.

پارلمان اروپا یک چهارچوب قانونی برای همکاری میان این اتحادیه و افغانستان را تأیید کرد و این موافقتنامه را یک گام برای نزدیک شدن به تصویب کامل آن، خوانده است.

۵۱۳ قانونگذاران در پارلمان اتحادیه اروپا امروز چهارشنبه به موافقتنامه اتحادیه اروپا و افغانستان روی مشارکت و انکشاف یا (سی ای پی دی) رأی موافق دادند و ۸۵ تن دیگر رأی مخالف.

این موافقتنامه اولین مشارکت درج شده میان اتحادیه اروپا و افغانستان می‌باشد که در ماه فبروری بین افغانستان و اتحادیه اروپا امضأ شد.

تطبیق کامل این موافقتنامه اکنون به تصویب پارلمان‌های ملی کشورهای عضو اتحادیه اروپا بستگی دارد.

بر اساس معلومات اداره خدمات تحقیقاتی پارلمان اتحادیه اروپایی، موافقتنامه مشارکت و انکشاف میان افغانسان و اتحادیه اروپا بنیادی را برای دیالوگ‌های منظم سیاسی شامل حقوق بشر و همچنان همکاری‌ها در عرصه‌های مختلف مانند حاکمیت قانون، صحت عامه و معارف، ایجاد می‌کند.

این توافق‌نامه اقدامات برای مبارزه با فساد اداری، پول شویی، تأمین مالی تروریزم، جرایم سازمان یافته و مواد مخدر را نیز مشخص می‌سازد.

آرشیف
آرشیف

پارلمان اروپا همچنان امروز در قطعنامه دیگری نگرانی خود را در خصوص "عدم شفافیت و بی‌ثباتی" حکومت در کابل که از حمایت غرب برخودار است و در شماری مناطق کشور حاکمیت ندارد، نیز ابراز کرد.

رأی‌گیری در پارلمان اتحادیه اروپا یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که مذاکره کننده‌گان طالبان و ایالات متحده یک دور دیگر گفتگو های خود را در قطر به هدف ختم جنگ نزدیک به ۱۸ سال افغانستان، به پایان رساندند.

طالبان و امریکا هر دو از یک پیشرفت در این مذاکرات خبر دادند.

XS
SM
MD
LG