لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۲:۱۲

برخی موضوعات گزارش امریکا در مورد "وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان"!


بیرق‌های امریکا
بیرق‌های امریکا

در گزارش سال ۲۰۱۸ میلادی وزارت خارجه امریکا در مورد "وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان" که دیروز (سیزدهم مارچ) نشر شد، ایالات متحده امریکا، ایران و روسیه را به تخطی‌های متعدد جدی از حقوق بشر هم در داخل و هم در خارج از این کشورها متهم کرده‌است.

  • ایران

در این گزارش کشور ایران به تخطی از حقوق بشر به شمول مجازات‌های مغایر با نورم‌های بین‌المللی، قتل‌ها و دستگیری‌های فرا قانونی، مفقودالاثرهای جبری و شکنجه افراد توسط مأموران رژیم، متهم شده است.

مایک پامیپو (Mike Pompeo) وزیر خارجه ایالات متحده امریکا سیزدهم مارچ هنگام ارائه گزارش سال ۲۰۱۸ میلادی این وزارت در مورد "وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان" در واشنگتن به خبرنگاران گفت:

"آرزو دارم که می‌توانستم بگویم، وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان در گزارش امسال، بدون عیب بوده و بهبود یافته است، اما مسئله این طور نیست. طور مثال در ایران، در سال گذشته رژیم ۲۰ تن را به قتل رسانید و هزاران تنی را که صرف به‌خاطر حقوق‌شان مظاهره کرده بودند، بدون محاکمه دستگیر و مطبوعات را از پوشش خبری تظاهرات منع کرد. این ادامه الگوی بی‌رحمی ایست که رژیم ایران از چهار دهه به این‌سو بر مردم این کشور تحمیل کرده است."

مایک پامیپو (Mike Pompeo) وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
مایک پامیپو (Mike Pompeo) وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
  • پاکستان

در این گزارش در مورد همسایه دیگر افغانستان گفته شده است که در پاکستان تخطی‌های حقوق بشر قتل‌های فرا قانونی، شکنجه افراد، دستگیری‌ها و زندانی ساختن‌های غیر قانونی، محدویت آزادی بیان، مطبوعات و انترنت را شامل می‌شود.

  • ترکمنستان

در این گزارش از ترکمنستان همسایه شمالی افغانستان نیز به‌خاطر اتهامات شکنجه، دستگیری‌های غیر قانونی و زندانیان سیاسی، فساد گسترده، عدم موجودیت انتخابات آزاد و عادلانه، محدویت آزادی ادیان، گردهمایی‌ها و راهپیمایی‌ها انتقاد شده است.

  • روسیه

در گزارش سال ۲۰۱۸ میلادی وزارت خارجه امریکا در مورد "وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان" در مورد روسیه گفته شده است که مقامات این کشور یا از حقوق بشر تخطی کرده اند و یا هم در تخطی از آن سهیم بوده اند.

در این گزارش از قتل‌های فرا قانونی، مفقوالاثر شدن‌ها، دستگیری‌های غیر قانونی و سرکوب آزادی بیان و مطبوعات در داخل روسیه و از نقش این کشور در منازعه شرق اوکراین و ادامه اشغال شبه جزیرۀ کریمیا به‌حیث تخطی‌های جدی روسیه از حقوق بشر در خارج از آن کشور یاد شده است.

  • بلاروس

در گزارش سال ۲۰۱۸ میلادی وزارت خارجه امریکا در مورد "وضعیت حقوق بشر در کشورهای جهان" بلاروس به شکنجه افراد، دستگیری‌ها و زندانی ساختن‌های غیر قانونی، مداخله غیر قانونی به حریم شخصی شهروندان و محدودیت‌های غیر مجاز بر آزادی بیان متهم شده است.

XS
SM
MD
LG