لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۴

ارگ: شش تفاهمنامه با امارات متحده عربی امضاء می‌شود


شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

رئیس جمهور محمد اشرف غنی طی یک سفر رسمی امروز یک‌شنبه عازم ابوظبی پایتخت امارات متحدۀ عربی شد.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که قرار است در جریان این سفر شش تفاهمنامه میان افغانستان و امارات متحده عربی در بخش‌های فرهنگی، معارف، ورزش، معادن، انرژی و زراعت به امضا برسد.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز یک‌شنبه ۲۶ حوت ۱۳۹۷ به رادیو آزادی گفت رئیس جمهور غنی در رأس یک هیئت بلند رتبه دولتی عازم ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی شد.

وی می‌گوید:

"محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان صبح امروز در رأس هیئت عالی رتبه دولتی جهت سفر رسمی عازم ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی گردید. رئیس جمهور در جریان این سفر با شیخ محمد بن زاید آلنهیان ولیعهد و امیر ابوظبی دیدار خواهد کرد."

امارات متحده عربی از جمله کشورهایی عنوان می‌شود که در گذشته نیز به منظور اثر گذاری در افغانستان در بخش‌های مختلف قرارداد‌های همکاری را به امضا رسانیده‌است.

در کنار همکاری‌های امارات در بخش صحت و تجارت در افغانستان در نشست سال گذشته وزرای دفاع کشورهای سازمان ناتو در بروکسل، معاون وزیر دفاع امارات برای اعزام نیروی نظامی به افغانستان و اشتراک در مأموریت این سازمان در افغانستان اعلام آمادگی کرد.

هم‌چنان امارات متحده عربی از جمله سه کشور جهان بود که رژیم طالبان در افغانستان را به رسمیت شناخت.

امارات متحده عربی در این اواخر تلاش‌هایش را برای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان نیز انجام داده‌است.

اما برخی از اعضای کمیسیون روابط بین‌الملل مشرانو جرگه افغانستان می‌گویند که پس از حمله دو سال قبل بر سفیر و پنج دیپلومات امارات در جریان بازدید آنان از کندهار، روابط میان افغانستان و امارات متحده عربی کم رنگ شده‌است.

احمد جاوید رووف یکی از اعضای این کمیسیون می‌گوید که باید رئیس جمهور در کنار امضای تفاهمنامه‌های مختلف با مقامات ابوظبی، بیشتر در پی تقویت روابط سیاسی با امارات باشد.

وی گفت:

"ما در بخش‌های سیاسی یک مقدار اختلاف نظر‌ها داریم که اگر بتواند روابط اجتماعی سیاسی ما را بهتر بسازد مؤثریت آن بیشتر است و از لحاظ تجارت هم می‌توانند کمک‌های کنند اما بیشتر روابط سیاسی ما نیاز به بهبود دارد که ما بتوانیم این روابط ما را بیشتر ترمیم کنیم."

مقامات افغان همواره گفته اند که امارات متحدۀ عربی در بخش صلح و رشد اقتصادی افغانستان نقش مهم را بازی کرده می‌تواند.

قبل از این نیز رئیس جمهور محمد اشرف غنی چند بار به امارات متحده عربی سفر کرده‌است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG