لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۶

سرور دانش: گزارش خشونت علیه خبرنگاران تکان دهنده‌است


سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور افغانستان

در افغانستان از روز ملی خبرنگار در حالی تجلیل می‌شود که واقعات قتل‌های هدفمند، اختطاف و خشونت‌ها علیه خبرنگاران رو به افزایش اند.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور گزارش خشونت علیه خبرنگاران در سال روان خورشیدی را تکان دهنده خوانده روی مصونیت خبرنگاران تأکید می‌کند.

آقای دانش روز دوشنبه «۲۷ حوت ۱۳۹۷» در نشستی به مناسبت تجلیل از روز ملی خبرنگاران چنین گفت:

"گزارشی را که همه دیدیم واقعاً بسیار تلخ و جای تأسف است که در یک سال گذشته حداقل به تعداد ۱۸ خبرنگار ما در صحنه‌های مختلف جنگی و تروریستی جان‌های شانرا از دست داده‌اند و امیدوار‌م همه ما با هم از روز خبرنگار به وضعیت دشوار خبرنگاری و تأمین امنیت و مصونیت و فراهم کردن زمینه مناسب برای فعالیت آزاد و مصون خبرنگاران توجه کنیم."

در عین حال یافته‌های مرکز خبرنگاران افغانستان نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۷ خورشیدی ۹۲ واقعه خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده‌اند.

این مرکز می‌گوید، در این سال به دلیل خشونت‌های مختلف ۱۸ خبرنگار و دو کارمند رسانه‌ها کشته شده‌اند.

این گزارش نشان می‌دهد که در سال جاری قتل‌های هدفمند خبرنگاران هم بیشتر بوده‌اند.

در گزارش مرکز خبرنگاران هم‌چنان گفته شده که ۱۳ خبرنگار از سوی گروه داعش، ۵ تن دیگر ‌شان توسط گروه‌های مسلح غیر مسئول و ۲ خبرنگار دیگر توسط طالبان کشته شده‌اند.

این در حالیست که پیش از این فدراسیون بین‌المللی ژورنالیستان گفته بود که در سال ۲۰۱۸ میلادی ۹۴ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای در اثر انفجار بمب‌ها، قتل‌های هدفمند و جنگ کشته شده‌اند.​

تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سازمان ملل‌متحد برای افغانستان

در عین حال تدامیچی یاماموتو نمایندۀ خاص سازمان ملل‌متحد برای افغانستان می‌گوید:

"آزادی رسانه‌ها و آزادی ظاهری حق اساسی یک جامعه صحتمند است، رسانه آزاد انعکاس دهنده رسمی همه حقوق و آزادی‌ها است. حمله به ژورنالیستان و کارمندان رسانه‌ای نه‌‎تنها یک عمل جنایتکارانه علیه افراد ملکی است، بلکه قطع کننده جریان معلومات درست است."

از سوی هم شماری خبرنگاران افغان ارقام ثبت شده در مرکز خبرنگاران را نگران کننده دانسته، اما می‌گویند میزان خشونت‌ها در مقایسه با ارقام ثبت شده بیشتر است.

با آنکه از ۱۵ سال گذشته بدین‌سو خبرنگاران افغان و رسانه‌ها از عدم مجازات عاملین خشونت‌ها رنج می‌برند، اما آنان در راستای مبارزه با این فرهنگ متعهد هستند.

آنان می‌گویند، ۹۵ درصد عاملین قتل خبرنگاران از مجازات معاف هستند.

به‌گفته خبرنگاران، اگر عاملین خشونت علیه آنان مجازات نشوند این مسئله بالای روند کاری ژورنالیستان تأثیر بد بجا می‌گذارد.

گزارش: فرشته ندا

مرتبط

XS
SM
MD
LG