لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۷:۳۸

طارق آرین: شورای امنیت ملی از لحاظ مالی خود کفأ است


طارق آرین سخنگوی شورای امنیت ملی
طارق آرین سخنگوی شورای امنیت ملی

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در رابطه به گزارش رویترز که در آن از قطع تماس های امریکا با مشاور امنیت ملی افغانستان ذکر گردیده با نشر پیامی در تویتر عکس العمل نشان داده است.

هرچند در این تویت به اختلافات اساسی گزارش اشاره نشده است اما طارق آرین سخنگوی این شورا صرف نوشته که شورای امنیت ملی از لحاظ مالی خود کفا است.

قبل از این در گزارش رویترز به نقل یک دیپلومات ارشد امریکایی گفته شده که واشنگتن به رئیس جمهور اشرف غنی گفته است که امریکا از این بعد کدام تعامل با حمدالله محب مشاور امنیت ملی او نخواهد داشت.

در این گزارش همچنان آمده که دیوید هیل معین سیاسی وزارت خارجه امریکا به رئیس جمهور اشرف غنی تیلیفون کرده گفت که آقای محب از این بعد در واشنگتن استقبال نخواهد شد.

دیوید هیل معین سیاسی وزارت خارجه امریکا
دیوید هیل معین سیاسی وزارت خارجه امریکا

در این گزارش رویترز همچنان آمده که وزارت خارجه به دفتر محب کمک مالی می کند.

و این همان جمله است که شورای امنیت ملی افغانستان در پیوند به آن عکس العمل نشان داده است.

به نقل از گزاش رویترز معین سیاسی وزارت خارجه به رئیس جمهور اشرف غنی گفته‌است که پس از این امریکا کدام داد و ستد در کابل با آقای محب نخواهد داشت.

در تویت شورای امنیت ملی افغانستان در رابطه به دیگر ابعاد گزارش رویترز چیزی گفته نشده است.

این تنش‌ها پس از آن بلند شد که حمدالله محب مشارو امنیت ملی افغانستان روز پنج‌شنبه گذشته از زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان علناً انتقاد کرد.

او اتهام وارد کرد که آقای خلیل‌زاد ضمن تلاش‌های صلح در افغانستان به طالبان مشروعیت داده اما برعکس مشروعیت حکومت افغانستان را صلب می کند.

آقای محب گفته است که شاید هدف از گفتگو‌های آقای خلیل‌زاد با طالبان، ایجاد یک حکومت موقت باشد که او وایسرای آن باشد.

در زمان حاکمیت بریتانیا در هند در آن‌زمان رئیس انتظامیه مستعمره را وایسرای خطاب می کردند.

یک مقامات پیشین افغان که بنابر حساسیت موضوع نخواسته است از وی نام برده شود گفته که هدف مقامات امریکا از این اظهارات برکناری مشاور امنیت ملی افغانستان توسط رئیس جمهور این کشور است.

اما برخی از آگاهان امور بین الملل می گویند که امریکا تلاش دارد تا با استفاده از این فرصت بالای حکومت افغانستان فشار وارد نموده و خواست هایش را در روند صلح بر این حکومت بقبولاند.

سید خالد سادات یکی از این آگاهان در مورد به رادیوآزادی می گوید.

سید خالد سادات کارشناس افغان
سید خالد سادات کارشناس افغان

"به باور من واکنش کنونی امریکا در برابر حمد الله محب بیشتر به این می چرخد که امریکایی ها چگونه می توانند حکومت افغانستان را تحت فشار قرار دهند و هر خواست شان را که در چوکات پروسه صلح می خواهند عملی کنند حکومت افغانستان آن را بپذیرد."

آقای سادات می گوید که در چنین وضعیت نیاز است تا حکومت افغانستان با در نظر گرفتن منافع ملی به امریکا قناعت بدهد تا در هر فیصله‌ای مرتبط به افغانستان نماینده های این کشور دخیل باشند.

تلاش نمودیم تا در زمینه نظر ریاست جمهوری را هم داشته باشیم اما موفق نشدیم.

یک منبع در کانگرس امریکا در صحبت با رویترز پذیرفته است که فشار بر رئیس جمهور غنی به هدف برکناری آقای محب یکی از راه حل های این مسئله است چون به گفته وی وزارت خارجه امریکا به کارمندان شورای امنیت ملی افغانستان بودجه میدهد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG