لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

شدت جنگ در ولسوالی قیصار سبب بی‌جا شدن ده‌ها خانواده شده‌است


آرشیف، شماری از بیجا شده‌های داخلی در افغانستان
آرشیف، شماری از بیجا شده‌های داخلی در افغانستان

جنگ بین نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان گروه طالبان در اولین روز سال ۱۳۹۸خورشیدی ده‌ها خانواده را از ولسوالی قیصار بی‌جا کرده‌است.

شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب در اولین روز سال ۱۳۹۸ خورشیدی شاهد بی‌جا شدن ده‌ها خانواده از ولسوالی قیصار بود. این خانواده‌ها بگفته خودشان از جنگ فرار نموده به سختی خود را به میمنه رسانده‌اند.

شماری از آنان که بر یک مسجد جابجا شده‌اند می‌گویند، طالبان برای شان گفته‌اند که خانه های شان را ترک نموده بجای امن پناه ببرند تا از گزند جنگ در امان باشند.

آنان روی این علت به شهر میمنه آمده‌، شمار شان به مساجد و شمار دیگر شان به اطاق‌های کرایی جابجا شده‌اند.

نظر محمد، محمد رحیم و عایشه سه تن از آنان می‌گویند:

"جنگ شد طالب آمد قریه ما را گرفت، زیر جنگ ماندیم فرار کردیم به شهر میمنه در همین سرای۲۰ فامیل هستیم به این‌جا هم جای نشدیم آمدیم به مسجد."

"از قیصار استم، جنگ شد از بین جنگ اطفال را گرفته آمدیم به میمنه این‌جا در همین مسجد هستیم."

"از قیصار آمدیم حویلی ما بمباران شد از زیر آتش گریختیم، لحاف نداریم، نان نداریم امشب هم در زیر باران ماندیم."

از سوی هم سید عبدالباقی هاشمی عضو شورای ولایتی فاریاب شب گذشته به رادیو آزادی گفت، طالبان مسلح از سه روز به این طرف در اطراف ولسوالی قیصار جمع شده‌اند تا این ولسوالی را بطور کامل تصرف کنند.

وی هم‌چنان گفت مردم از ترس جنگ بر علاوۀ میمنه به ولسوالی المار نیز جابجا شده‌اند.

این عضو شورای ولایتی هم‌چنان می‌گوید، احتمال دارد ظرف یک روز، بیشتر از هزار خانواده به میمنه آمده باشند.

وی افزود:

"فعلاً هم جنگ در قیصار جریان دارد مردم از ترس جنگ خانه های شانرا ترک کرده صرف اولادهای شان را گرفته به طرف میمنه آمدند اکثریت خانواده‌ها به این‌جا آمدند اما کسانی‌که کرایه آمدن را نداشتند به ولسوالی المار رفتند."

آقای هاشمی هم‌چنان می‌گوید جنگ بین گروه طالبان و نیروهای افغان در قیصار به شدت ادامه دارد.

به گفته وی ولسوالی قیصار در یک حالت بحرانی قرار گرفته‌است و پیشروی اندک مخالفان مسلح دولت باعث سقوط این ولسوالی شده می‌تواند.

این در حالیست که شورای ولایتی فاریاب چند روز پیش از افزایش جنگ و احتمال سقوط ولسوالی قیصار به دست مخالفان مسلح دولت ابراز نگرانی کرده بود.

عبدالکریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب
عبدالکریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب

در همین حال عبدالکریم یورش سخنگوی پولیس فاریاب با تأیید بی‌جا شدن ده‌ها خانواده از ولسوای قیصار می‌گوید نیروهای زیاد هم از اردو و پولیس به ولسوالی قیصار جابجا شده و در حال پیش‌روی می‌باشند. این مقام محلی از جزئیات این جنگ‌ها چیزی نگفت.

طبق گفته مسئولین در فاریاب، در سال ۱۳۹۷خورشیدی در این ولایت نزدیک به ۳۰ هزار خانواد از خانه‌های اصلی شان بی‌جا شده‌اند و علت بی‌جا شدن شان هم ناامنی‌ها و خشک سالی‌ خوانده شده‌است.

اکرام کرم، فاریاب

XS
SM
MD
LG