لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۸

یونیسف: در کشورهای جنگ‌زده اطفال بیشتر قربانی امراض می‌شوند


یونیسف یا اداره حمایت از کودکان سازمان ملل می‌گوید، در کشور‌های جنگ زده، ناامنی و درگیری نه بلکه بیشتر امراض مانند اسهال از اطفال زیر ۱۵ سال قربانی می‌گیرد.

به گفته این اداره، علت عمده که بیشتر کودکان در این کشور‌ها جان های‌شانرا از دست می‌دهند، کمبود آب پاک آشامیدنی و مراعات نکردن حفظ الصحه است.

یونیسف در گزارش تازه‌اش که بروز جمعه بخاطر روز جهانی آب نشر شد گفته است که کودکان در کشور‌های جنگ زده سه برابر بیشتر از جنگ و درگیری بخاطر مبتلا شدن به مرض اسهال جان های‌شانرا از دست می‌دهند.

این گزارش یونیسف تحت نام "آب زیر آتش" نشر شده‌است.

در این گزارش از ۱۶ کشور یاد آوری شده‌است که درگیر جنگ‌های دراز مدت اند.

یونیسف گفته است که مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال در این کشور‌ها چشمگیر است.

بر اساس گزارش این اداره، در این کشور‌ها، مرگ و میر اطفال در امراض مربوط به حفظ الصحه بخصوص اسهال زیر ۵ سال ۲۰ مرتبه بیشتر از جنگ است.

هینریتا فور رئیس اجرائیه اداره یونیسف در این مورد گفته است:

"مشکلات اطفال که در کشور‌های جنگ زده زندگی می‌کنند بیشتر است زیرا این کشور‌ها منابع آب پاک آشامیدنی ندارند و این وضعیت باعث شده تا بیشتر اطفال در اثر گلوله باری‌ها نه بلکه بخاطر کمبود آب پاک جان های شانرا از دست بدهند."

در جمع ۱۶ کشوری‌که با کمبود آب آشامیدنی و نبود خدمات صحی مواجه اند افغانستان نیز شامل است.

هينريتا فور رئیس اجرائیه یونیسف
هينريتا فور رئیس اجرائیه یونیسف

هم‌چنان، بورکینا فاسو، کامرون، جمهوریت افریقای مرکزی، چاد و جمهوریت دموکراتیک کانگو نیز در این لیست جا داده شده‌اند.

خانم فور گفته است که حملات عمدی بالای منابع آبی و مراکز صحی در حقیقت به مثابه حمله بالای اطفال است و آب که اهمیت حیاتی دارد، حق اساسی است.

همه ساله در ۲۲م ماه مارچ از روز جهانی آب بخاطر جلب توجه مردم به اهمیت آب پاک تجلیل می‌شود و در این روز مردم به مدیریت پایدار منابع آبی نیز تشویق می‌شوند.

XS
SM
MD
LG