لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۴

نگرانی‌ها در پیوند به افزایش قتل‌های هدفمندانه در افغانستان


آرشیف
آرشیف

کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه از افزایش رویدادهای قتل‌های هدفمندانه ابراز نگرانی می‌کند و از حکومت می‌خواهد که از آن جلوگیری کند.

افزایش واقعات قتل های هدفمندانه در شهر کابل و برخی ولایات افغانستان نگرانی های را در میان مردم عام و اعضای شورای ملی به میان آورده است.

عبدالحی آخندزاده معاون کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که نهادهای امنیتی باید برای جلوگیری از قتل های هدفمندانه اقدامات جدی را روی دست گیرند.

نهادهای امنیتی باید برای جلوگیری از قتل های هدفمندانه اقدامات جدی را روی دست گیرند.

او افزود:

"خواست ما این است که حکومت باید برای جلوگیری از قتل های هدفمندانه کارهای اساسی انجام دهد، این مشکل در کابل و ولایات بگونه روز افزون در حال افزایش است، ما و مردم افغانستان را سخت نگران ساخته است."

این نگرانی در حال مطرح میشود که واقعات قتل های هدفمندانه در این اواخر در کابل، ننگرهار، کندهار و خوست افزایش یافته است.

در تازه ترین مورد عبیدالله بارکزی یک عضو دوره شانزدهم ولسی جرگه روز شنبه از سوی افراد مسلح ناشناس در کندهار کشته شد.

عبیدالله بارکزی یک عضو دوره شانزدهم ولسی جرگه
عبیدالله بارکزی یک عضو دوره شانزدهم ولسی جرگه

قتل‌های هدفمندانه در بیشتری موارد با استفاده از ماین‌های مقناطیسی و تیراندازی صورت میگیرد و عاملین آن به واسطه موتر و موتر سایکل موفق به فرار از محل رویداد میگردند.

هرچند در بیشتری موارد کسی یا گروهی مسئولیت قتل‌های هدفمندانه را برعهده نمی‌گیرد اما وزارت داخله افغانستان میگوید که این قتل‌ها از سوی مخالفان مسلح دولت و یا هم به علت دشمنی‌های شخصی صورت می‌گیرد.

پیش از این نیز بارها شماری از اعضای شورای ملی و مردم عام از واقعات قتل‌های هدفمندانه ابراز نگرانی کرده‌اند.

در این حال نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله می‌گوید که موارد قتل‌های هدفمندانه در مقایسه با سال ۱۳۹۶ در سال گذشته خورشیدی کاهش داشت.

نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله
نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله

وی میگوید که با تطبیق برنامه های که روی دست است،در سال جاری خورشیدی از موارد بیشتری قتل های هدفمندانه جلوگیری خواهد شد:

"وزارت داخله با نهاد های کشفی و استخباراتی مشترکاً کار می‌کند تا عاملین قتل‌های هدفمندانه را شناسایی و گرفتار نماید، در سال جاری نیز به واسطه عملیات های اپراتیفی و بخش های کشفی تلاش خواهد شد تا به این مشکل راه حل دایمی دریافت شود."

اما کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‌گوید که نهادهای امنیتی پیش از این نیز وعده‌های مشابه برای جلوگیری از قتل‌های هدفمندانه داشت اما طوری که لازم بود به آن عمل نکرده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG