لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

گزارش کمیسیون حقوق بشر: ۲۵ درصد افغان‌ها از تبعیض رنج می‌برند


سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان با در نظرداشت تبعیض نژادی، زبان‌های مروج و مذاهب را از جمله مشکلات و نگرانی‌های سد راه تأمین صلح در کشور می‌داند.

تحقیق تازه در باره تطبیق کنوانسیون منع هر گونه تبعیض نژادی در افغانستان نشان می‌دهد که ۲۵ درصد مردم از تبعیض در کشور رنج می‌برد.

سیما سمر رئیس این کمیسیون روز دوشنبه «۰۵ حمل ۱۳۹۸» هنگام ارائه این گزارش گفت، تبعیض در افغانستان زمینه را برای ادامه خشونت‌ها در این کشور مساعد ساخته‌است.

وی گفت:

"در مجموع ۲۵ درصد مردم از تبعیض شکایت دارند، که این آمار بلند است، شما در این‌جا نقل قول‌های مردم را دیده می‌توانید، در این تحقیق که نظر زنان و مردان است، روشن شده که همراه‌شان تبعیض گوناگون صورت گرفته، حقیقت همین است که دوام خشونت‌ها در کشور یک دلیل آن تبعیض است."

خانم سمر می‌گوید، تبعیض نژادی در افغانستان از جمله چالش‌های است که افغان‌ها را با مشکلات زیادی مواجه ساخته و به‌خاطر جلوگیری از آن باید تمام ارگان‌های مربوطه مسئولیت‌شان را ادا نمایند.

لوگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
لوگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

در گزارش در باره تطبیق کنوانسیون منع هر گونه تبعیض نژادی در افغانستان که در جریان چهار ماه تکمیل شده از ۳۵۰۰ تن در ۲۹ ولایت کشور پرسیده شده که حدود ۴۰ درصد آنان را زنان تشکیل می‌دهند.

در این تحقیق مقامات، اعضای جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر، کارشناسان، مسئولین رسانه‌ها، رؤسای قومی و منطقوی و مردم عام شامل هستند.

افغانستان در ۱۴ اگست سال ۱۹۸۹ میلادی کنوانسیون منع هر گونه تبعیض نژادی را امضا کرد و در ماه مارچ ۲۰۰۳ رسماً با این کنوانسیون یکجا شد.

اما به اساس معلومات کمیسیون مستقل حقوق بشر، افغانستان فقط یکبار برای این کنوانسیون گزارش مقدماتی خود را ارائه کرده‌است.

به اساس این تحقیق کمیسیون مستقل حقوق بشر، در مسایل مانند اخذ شناسنامه تابعیت، استخدام کار، برنامه‌های انکشافی و بنیادی، تأمین عدالت، سهولت‌های صحی، امتیازات مالی، ترفیع کارمندان و مسایل تجارتی تعصبات قومی، زبانی، سمتی و مذهبی دیده می‌شود.

از سوی هم شماری از فعالان اجتماعی از جمله ضیا شمس می‌پذیرد که در ساختار‌های رسمی و غیر رسمی کشور تبعیض موجود است که مردم را با چالش‌های متعدد روبه‌رو کرده‌است.

وی می‌گوید:

"موجودیت تبعیض عوامل سیاسی، اقتصادی اجتماعی و فرهنگی دارد، ما از سال‌ها به این‌سو و در زنده‌گی روزمره نمونه‌های آنرا می‌بینیم، اگر در ارگان‌های رسمی تحقیق شود، اشکال مختلف آن دیده می‌شود، این نگرانی به نظرم در برابر همه موجود است."

جان بس سفیر امریکا در کابل
جان بس سفیر امریکا در کابل

این در حالیست که پیش از این جان بس سفیر ایالات متحده امریکا در کابل تبعیض بر اساس جنس را در افغانستان سرپیچی اساسی از قانون اساسی دانسته و گفته‌است این مسئله یک مانع بزرگ در برابر پیشرفت این کشور است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG