لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۷

والی فاریاب: عملیات نظامی بزودی در این ولایت آغاز می‌شود


نقیب الله فایق والی فاریاب
نقیب الله فایق والی فاریاب

والی فاریاب از آغاز عملیات نظامی به‌خاطر سرکوب مخالفان مسلح دولت در حالی خبر می‌دهد که روز گذشته شماری از مقامات ناتو وارد میمنه شده‌اند.

داکتر نقیب‌الله فایق والی فاریاب می‌گوید که هدف سفر مقامات بلند پایه ناتو به این ولایت راه اندازی عملیات وسیع و کوبنده در ساحات مختلف فاریاب می‌باشد.

آقای فایق هم‌چنان تأیید کرد که مسیر شاهراه نمبر یک (میمنه-جوزجان) در کنترول مخالفان مسلح دولت است و برعلاوه آن پوسته‌های امنیتی هر از گاهی سقوط و ولسوالی قیصار نیز گواه جنگ بین نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالب بوده‌است.

والی فاریاب ناوقت دیروز دوشنبه به رسانه‌ها گفت، بالاخره به تقاضای باشنده‌های این ولایت لبیک گفته شده و عملیات بر ضد مخالفان مسلح دولت آغاز می‌گردد.

وی افزود:

"بعد از تلاش‌ها و تقاضای بسیار زیاد امروز خبر خوش داریم که یک هیئت بلند پایه ناتو به فاریاب آمده و با آن‌ها مذاکرت داشتیم، بخشی از نیروهای‌شان هم از طریق هوا آمده‌اند و نیروهای دیگر هم به هر شکلی که باشد می‌آیند و سر از امروز و یا ساعات آینده عملیات بسیار کوبنده آغاز می‌شود."

این در حالیست که شورای ولایتی فاریاب نسبت به گسترش ناامنی‌ها در این ولایت بارها ابراز نگرانی کرده‌است.

هم‌اکنون نیز محمد طاهر رحمانی رئیس این شورا به گسترش ناامنی‌ها در فاریاب اشاره نموده در پیوند به این موضوع مقام‌های محلی به خصوص والی ولایت را به بی‌تفاوتی متهم می‌کند.

وی هم‌چنان افزود از ۱۴ ولسوالی ۳ ولسوالی آن بطور کامل در تصرف طالبان بوده و حکومت در سایر ولسوالی‌ها نیز تنها در ساختمان ‌آن‌ها حاکمیت دارد.

آقای رحمانی می‌گوید، افزون بر ولسوالی‌ها شهر میمنه مرکز فاریاب نیز در محاصره گروه طالبان بوده و این گروه در چند کیلومتری دفتر والی حکم‌رانی می‌کنند.

وی گفت:

"سه ولسوالی ما عملاً در کنترول مخالفان مسلح دولت می‌‎باشد و شمار دیگر هم تقریباً سقوط کرده‌اند. ولسوالی‌ها را بگذارید ما در شهر میمنه نیز در محاصره طالبان قرار داریم از همین دفتر ما و یا دفتر والی کسی در یک کیلومتری هم بیرون از شهر رفته نمی‌تواند."

آغاز عملیات نظامی در فاریاب سوژه نو برای خبرنگاران نبوده، بلکه در دو ماه گذشته نیز مقام‌های امنیتی در شمال کشور به ویژه قول اردوی ۲۰۹ شاهین از آغاز عملیات‌ تحت نام "خالد" در این ولایت خبر داده بود و تحرکات نظامی‌شان را انجام دادند و ادعا دارند که در نتیجه این عملیات بیشتر از ۳۰۰ جنگجوی گروه طالبان کشته و زخمی شده‌اند.

گروه طالبان مسلح تا کنون در این مورد چیزی نگفته‌است.

گزارش: اکرام کرم

XS
SM
MD
LG