لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

تسل: به فرمان‌های رئیس جمهور در زمینه کاهش تلفات افراد ملکی توجه نشده‌است


آرشیف، جسد یکی از افراد ملکی که در ننگرهار کشته شده است. ۲۴ اکتوبر ۲۰۱۷ / epa
آرشیف، جسد یکی از افراد ملکی که در ننگرهار کشته شده است. ۲۴ اکتوبر ۲۰۱۷ / epa

گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی می‌گوید که به خواست ها در زمینه جلوگیری و کاهش تلفات افراد ملکی در افغانستان توجه نشده‌است.

افزایش تلفات افراد ملکی در افغانستان بار دیگر نگرانی های جدی را به همراه شده است.

گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی میگوید که طرف های درگیر در این کشور خواست ها بخاطر جلوگیری از تلفات افراد ملکی را نادیده گرفته اند.

عزیز احمد تسل رئیس این گروه روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که حتی نیروهای امنیتی افغان و خارجی در این زمینه به فرامین رئیس جمهور تمکین نکرده اند.

او افزود:

"نه تنها به خواست های ما در این مورد توجه نشده، فرمان های رئیس جمهور نیز از سوی نیروهای امنیتی افغان و خارجی نادیده گرفته شده است. در ماه مارچ ما تلفات چشمگیر افراد ملکی را داشتیم. طالبان نیز اعلامیه های را نشر کردند اما از سوی آنان نیز به این موضوع توجه لازم نشده است."

عزیز احمد تسل رئیس گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی
عزیز احمد تسل رئیس گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی

این در حالیست که به گفته آقای تسل در ماه مارچ سال جاری میلادی در افغانستان ۱۸۴ فرد ملکی کشته و بیش از ۳۰۰ تن زخم برداشته اند.

در حالی‌که به گفته وی در ماه قبل یعنی در فبروری ۱۰۶ غیر نظامی کشته و ۵۹ نفر دیگر جراحت برداشته بودند.

گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی میگوید که ۵۴ کودک و ۲۷ زن نیز در میان کشته شده‌گان و مجروحین شامل هستند.

به گفته مسئولان این گروه در ماه مارچ سال جاری میلادی بیشترین تلفات به افراد ملکی در ولایت‌های کابل، ننگرهار، هلمند و کندز وارد شده است.

به گفته آنان تلفات به افراد ملکی در عملیات‌های هوایی و شبانه نیروهای امنیتی افغان و خارجی و حملات انتحاری و انفجاری طالبان و گروه داعش وارد شده است.

سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله از صحبت کردن در این باره خود داری کرد و با تماس‌های مکرر نتوانستیم پاسخ سخنگوی وزارت دفاع را نیز در این باره بدست آوریم.

اما نثار احمد غوریانی رئیس کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه میگوید که کم کاری در تطبیق درست پلان‌های استخباراتی سبب تلفات غیرنظامیان از سوی نیروهای امنیتی و دفاعی میشود.

او افزود:

"مشکل کلاً مسایل استخباراتی است، باید در باره اطلاعات درست تفتیش و کار صورت گیرد، باید پیش از بمبارها و عملیات‌های شبانه محل درست تثبیت گردد اما متاسفانه در این راستا کم کاری وجود دارد، اگر در این زمینه همآهنگی و کار بیشتر صورت گیرد بدون شک از تلفات افراد ملکی پیشگیری میشود."

پیش از این دفتر سازمان ملل متحد و کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز از تلفات افراد ملکی در این کشور ابراز نکرده کرده و از طرف‌های درگیر خواسته اند که برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی تلاش کنند.

رئیس جمهور غنی نیز چندی پیش پس از ابراز این نگرانی‌ها به نهاد‌های امنیتی و دفاعی دستور داد تا از تلفات افراد ملکی در جریان عملیات‌ها جلوگیری نمایند.

حکومت افغانستان و گروه طالبان پیش از این بارها تعهد کرده اند که در درگیری‌ها به افراد ملکی بسیار توجه میشود اما گروه عدالت خواهی حفاظت از افراد ملکی میگوید که به این تعهدات تا هنوز عمل نشده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG