لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۰

بانک انکشاف آسیایی: در بخش اعمار زیربنا‌ها با افغانستان کمک می‌کنیم


آرشیف/ لوگوی بانک انکشاف آسیایی این بانک می‌گوید، با افغانستان در بخش اعمار زیربنا‌های افغانستان کمک می‌کند.
آرشیف/ لوگوی بانک انکشاف آسیایی این بانک می‌گوید، با افغانستان در بخش اعمار زیربنا‌های افغانستان کمک می‌کند.

بر اساس گزارش جدید اقتصادی بانک انکشاف آسیایی، انکشاف زیربنا‌ها نقش کلیدی را در رشد اقتصادی افغانستان دارد.

بانک انکشاف آسیایی می‌گوید، تطبیق پروژه‌های زیربنایی و ایجاد زیر ساخت‌ها در افغانستان سبب می‌شوند تا این کشور آسیای مرکزی را با جنوب آسیا وصل کند و به یک مرکز تجارت و ترانزیت مبدل گردد.

سمویل تومیوا رئیس این بانک روز چهارشنبه «۱۴ حمل ۱۳۹۸» هنگام ارائه گزارش جدید اقتصادی بانک انکشاف آسیایی گفت، این بانک متعهد است تا در بخش اعمار زیربنا‌ها افغانستان را کمک کند تا این‌کشور به هدف اصلی‌اش یعنی فقر زدایی برسد.

او گفت:

"برداشت ما این است که یک زیربنا یا زیر ساختار خوب سبب می‌شود که تجارت و ترانزیت تقویه شده و سبب بلند رفتن عواید دولت گردد و این عواید زیاد شده در قسمت انکشاف به مصرف برسد و بانک انکشاف آسیایی در بخش اعمار این زیر ساخت‌ها و در بخش همکاری‌های منطقوی پیشتاز و متعهد است که دولت افغانستان را کمک کند، تا به اهداف ساخت زیربنا و زیر ساخت‌ها که برای فقر زدایی نیاز است برسد."

رئیس بانک انکشاف آسیایی در این نشست از حکومت افغانستان خواست تا علاوه بر نظارت و بررسی از تطبیق این پروژه‌ها ظرفیت آنرا نیز بلند ببرد.

به‌گفته رئیس این بانک، در کنار ناامنی‌ها، اتصال ضعیف، عدم دسترسی کافی به منابع انرژی و رشد پائین زراعت از جمله مسایلی اند که رشد اقتصادی افغانستان را متأثر می‌سازد.

رئیس بانک انکشاف آسیایی می‌گوید، با این همه محدودیت‌ها این بانک در بخش ساخت زیربنا‌ها در افغانستان ۴.۵ میلیارد دالر سهم دارد که تا کنون ۲۰ درصد آن به مصرف رسیده‌است.

در این گزارش پیش‌بینی شده است که در سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی افغانستان ۲.۵ درصد و در سال ۲۰۲۰ این رشد به ۳ درصد افزایش خواهد یافت.

در عین حال شمعروز مسجدی سخنگوی وزارت مالیه در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت این کشور متعهد به تطبیق با کیفیت پروژه‌ها در سراسر افغانستان است.

او گفت:

"حکومت افغانستان متعهد بر اینست که پروژه‌های انکشافی به طور مؤثر و با کیفیت بالا تطبیق گردد و وزارت‌های سکتوری یا تطبیق کننده خود‌شان مسئول هستند که از کیفیت پروژه‌ها نظارت کنند و ببینند که پروژه‌ها به طور دقیق و قسمی که در اسناد پروژه ذکر شده باید به همان کیفیت تطبیق گردد."

از سوی هم عبدالله واحدیار یک تن از کارشناسان اقتصادی تأکید می‌کند که حکومت افغانستان با در نظرداشت شفافیت، حسابدهی، بلند بُردن ظرفیت کاری و بررسی دقیق می‌تواند پروژه‌های انکشافی را به گونه درست تطبیق نماید.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG