لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

مقام‌ها: حدود ۳ هزار تن به اتهام جرایم مختلف در سال گذشته در هرات بازداشت شدند


آرشیف/ بازداشت بیش از ده تن به اتهام جرایم مختلف توسط پولیس هرات در 11 جون 2018
آرشیف/ بازداشت بیش از ده تن به اتهام جرایم مختلف توسط پولیس هرات در 11 جون 2018

مقام‌های محلی هرات می‌گویند که نیروهای افغان در جریان سال ۱۳۹۷، نزدیک به سه هزار تن را به اتهام جرایم گوناگون و حملات تروریستی بازداشت کرده‌اند.

آنان میگویند که عاملان و متهمان بیش از ۸۰ درصد جرایم جنایی و تروریستی در سال ۱۳۹۷ از سوی نیروهای پولیس و امنیت ملی این ولایت بازداشت شده‌اند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می‌گوید که در سال گذشته بیش از ۲۱۰۰ رویداد جرمی در این ولایت به ثبت رسیده است.

این افراد در جرایم جنایی، اختطاف، اخذ رشوت، حملات تروریستی، همکاری با طالبان مسلح، اعمال غیرقانونی و حیف میل دارایی‌های عامه دست داشته اند.

او افزود:

"خوشبختانه پولیس و نیروهای کشفی و اطلاعاتی ولایت هرات موفق شده‌اند در جریان یک سال گذشته ۸۰ فیصد عوامل جرم و جنایت در این ولایت شناسایی و دستگیر بکنند. حدود سه هزار تن افرادی که دستگیر شده اند، این‌ها شامل کسانی هستند که متهمان اصلی جرم و جنایت و هم چنین مجریان جرم و جنایت هستند."

آؤشیف/ عکس از جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات در هنگام مصاحبه با خبرنگار رادیو آزادی در این ولایت
آؤشیف/ عکس از جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات در هنگام مصاحبه با خبرنگار رادیو آزادی در این ولایت

مقامات محلی هرات می‌گویند که تلاش‌ها برای دستگیری ۴۶۳ تن از عاملان جرایم جنایی در سال گذشته نیز جریان دارد.

مسئولان سارنوالی ابتدایی هرات می‌گویند که در سال گذشته بیش از ۱۸۰۰ پرونده جرمی به محاکم این ولایت ارسال شده است.

نجیب الله طاهری، سارنوال ابتدایی امنیت عامه هرات می‌گوید که این پرونده‌ها شامل فساد اداری، قتل، لت‌و‌کوب، جرایم اخلاقی، قاچاق مواد مخدر، امنیت عامه و سرقت بوده است.

او افزود:

"از ابتدایی سال ۱۳۹۷ تا ختم سال ۱۳۹۷ در مجموع ۱۹۴۲ واقعه جرمی از ارگان‌های کشفی و امنیتی محول سارنولی شده که از این تعداد واقعاتی که خدمات شما گفتم، ۱۸۹۱ واقعه محول محکمه شده و فیصله محاکم در بر گرفته است."

اما کمبود امکانات و تشکیلات جدیترین مشکل نیروهای افغان در راستای بازداشت عاملان جرم و جنایت، ولایت هرات می‌باشد.

عبدالرحیم صالحی تیموری، عضو شورای ولایتی هرات از حکومت می‌خواهد که در راستای تمویل و تجهیز نیروهای امینتی در این ولایت اقدام کنند، تا گراف ناامنی‌ها کاهش پیدا کند.

او افزود:

"در قسمت تشکیل نیروهای امنیتی نسبت به نفوس ولایت هرات قطعاً تشکیل ما کم است. امیدوار هستیم که مرکز در این قسمت توجه جدی داشته باشد که تشکیل پولیس ولایت هرات بیشتر بکند تا این که جوابگویی و پاسخگویی برای مردم و تامین امنیت بیشتری داشته باشد."

هر چند که نیروهای امنیتی در سال گذشته شماری زیادی از متهمان جرم و جنایت را بازداشت کرده اند، اما آمار سرقت‌های مسلحانه و قتل در ولایت هرات زیاد اتفاق افتاده است.

سرقت‌های مسلحانه و قتل در ولایت هرات زیاد اتفاق افتاده است

عبدالقادر کامل، کارشناس سیاسی در هرات تاکید دارد که نیروهای امنیتی از کاستی‌های‌ شان درس بگیرند و آن‌ها را به نقاط قوی تبدیل کنند، تا وضعیت امینتی هرات بهبود پیدا کند.

او افزود:

"این‌ها کوشش بکنند که از تجارت مثبت استفاده بکنند، این را الگو قرار بدهند و به خاطر رفع چالش‌ها، نواقص و کمبودی‌های که وجود دارد، تدابیر وقایوی را در دست اجرأ قرار دهند."

هرات جز ولایت‌های نسبتاً امن افغانستان شمرده می‌شود، اما در سال گذشته دامنه ناامنی‌ها از ولسوالی شیندند به ولسوالی‌های اوبه، پشتون زرغون و چشت شریف گسترش یافته بود.

باشنده‌گان هرات در سال جاری از نیروهای امنیتی می‌خواهند که جلو خلاف کاران و مخالفان مسلح را بگیرند، تا امنیت این ولایت مختل نشود.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG