لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

ارگ: تضمین اتحادیه اروپا از تطبیق موافقتنامۀ صلح مؤثر خواهد بود


هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان حین صحبت در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل. ۷ اپریل ۲۰۱۹
هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان حین صحبت در یک کنفرانس مطبوعاتی در کابل. ۷ اپریل ۲۰۱۹

حکومت افغانستان می‌گوید، اتحادیه اروپا پیش از این هم در تضمین عملی کردن توافق‌های صلح دیگر کشور‌ها تجربه کافی دارد و اگر این تجربه را در توافق صلح افغان‌ها تطبیق کند، نتایج مؤثری خواهد داشت.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیشب در صحبت با رادیو آزادی گفت، از آماده‌گی اتحادیه اروپا در پروسه صلح افغانستان استقبال می‌کند.

وی می‌گوید:

"ببینید که در جا‌های دیگر هم اتحادیه اروپا این کار را کرده‌است. بین دو طرف که موافقتنامه صلح امضاء می‌شود به یک تضمین کننده نیاز دارد که ضمانت تطبیق آنرا بکند. یعنی بخیر که حکومت افغانستان با طالبان موافقتنامه صلح را امضاء کردند، اتحادیه اروپا آن نقش را ادا می‌کند که در برخی از ممالک دیگر هم این تجربه را دارد."

این در حالیست که وزرای خارجه کشور‌های اتحادیه اروپا دیروز در لوکزامبورگ قطعنامۀ را به نشر رسانند که در آن بر دوام حمایت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی این اتحادیه از افغانستان تأکید شده‌است.

در این قطعنامه از حکومت و طالبان افعان خواسته شده که هرچه زودتر گفتگو‌های مستقیم را آغاز کنند و به خشونت‌ها پایان دهند.

شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در این قطعنامه در کنار سایر همکاری‌ها آماده‌گی نشان داد که اتحادیه اروپا در پروسه صلح افغانستان می‌تواند نقش تضمین کننده را اجراء کند.​

فدریکا موگرینی نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی حین سخنرانی در بروکسل. ۱۸ مارچ ۲۰۱۹

فدریکا موگرینی نمایندۀ عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی در این نشست گفت:

"تصور من این است که تا هنوز هم ما از یک توافق به دور هستیم، اما یقیناً ما می‌توانیم، در هر دو عرصه هم در عملی کردن موافقتنامه نقش تضمین کننده را بازی کنیم، زیرا اتحادیه اروپا در این کار منابع کافی دارد و باید بگویم که اتحادیه اروپا در بازی کردن این رول در جوامع مختلف افغانی، جوانب و گروه‌ها و هم‌چنان منطقه و جامعه بین‌المللی از اعتماد کافی برخوردار است و هم ما می‌توانیم نقش تضمین کننده را در خود پروسه بازی کنیم."

شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در قطعنامه دیروز خود دسترسی به یک توافق‌نامه جامع صلح را مهم خوانده‌است.

موافقتنامۀ که از سوی حکومت افغانستان تأیید شود، خشونت‌ها را کاهش دهد، جلوی تهدید تروریستی از افغانستان به سایر کشورهای جهان را بگیرد، حقوق بشری همه افغان‌ها بخصوص زنان، کودکان و اقلیت‌ها را تأمین کند و از دوام حکومت، ادارات دولتی و قانون اساسی افغانستان اطمینان دهد.

حکومت افغانستان می‌گوید، اتحادیه اروپا پیش از این همکاری خود را در این رابطه در نشست ماه نوامبر گذشته در ژینو که در باره افغانستان برگزار شد، وعده داده بود.

بر این اساس، در قطعنامه دیروز اتحادیه اروپا همکاری‌ها در اصلاحات اداری به شمول اصلاحات در سکتور امنیتی، ادغام جنگجویان مخالف حکومت و خانواده‌های آن‌ها در جامعه و پروژه‌های تجارت منطقه‌ای و اتصالات نیز وعده داده شده‌است.

XS
SM
MD
LG