لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

لوی سارنوال امریکا در مورد گزارش مداخله مسکو در انتخابات به کانگرس گواهی می‌دهد


آرشیف/ ویلیارم بار لوی سارنوال یک جریان یک جلشه در قصر سفید/ Source: Yuri Gripas (Reuters) April 1, 2019
آرشیف/ ویلیارم بار لوی سارنوال یک جریان یک جلشه در قصر سفید/ Source: Yuri Gripas (Reuters) April 1, 2019

قرار است لوی سارنوال ایالات متحده امروز در مورد گزارش مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا به کانگرس کشورش گواهی دهد.

ویلیام بار لوی سارنوال امریکا پس از این که گزارش سارنوال خاص این کشور در بارۀ مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ امریکا را دریافت و خلاصه کرد، قرار است امروز برای نخستین بار به کانگرس کشورش گواهی دهد.

آقای بار در مورد این گزارش که هنوز بطور کامل نشر نشده به سؤال‌های یک کمیته مجلس نماینده‌گان پاسخ خواهد گفت.

پیش از این لوی سارنوال ایالات متحده امریکا اواخر ماه گذشته میلادی در یک نامه به کانگرس کشورش، گزارش ۴۰۰ صفحه‌ای رابرت مولر سارنوال خاص را فشرده ساخت به برخی از یافته‌های آن اشاره کرد که بر اساس آن روسیه به مداخله در مبارزات انتخاباتی امریکا تلاش کرده‌است.

ویلیام بار لوی سارنوال امریکا در نامۀ خود به کانگرس امریکا نوشته بود که تحقیقات به این نتیجه نرسیده است که اعضای ستاد مبارزات انتخاباتی دونالد ترمپ در تلاش‌های روسیه برای مداخله در انتخابات امریکا با مسکو هماهنگی یا توطئه کرده باشند.

او همچنان نوشته بود که تحقیقات به دلیلی دست نیافته است که نشان بدهد دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در جریان تحقیقات، مانع تطبیق عدالت شده باشد.

ویلیام بار در نامه خود از معلوماتی‌که رابرت مولر سارنوال خاص در مورد تماس‌های برخی از نزدیکان رئیس جمهور ترمپ هنگام مبارزات انتخاباتی و پس از انتخابات در مرحله انتقال قدرت با مسکو داشتند، جزئیات نداده است.

آرشیف/ رابرت مولر در یک محفل "اف، بی، آی" در واشنگتن در سال 2013/ Source: Reuters
آرشیف/ رابرت مولر در یک محفل "اف، بی، آی" در واشنگتن در سال 2013/ Source: Reuters

رابرت مولر سارنوال خاص در ۲۲م ماه مارچ اعلام کرد که گزارش‌اش را در مورد اتهام مداخله مسکو در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا تکمیل کرده و نتایج تحقیقات‌اش‌ را به لوی سارنوال فرستاده است.

دو روز پس از آن، لوی سارنوال امریکا گزارش مولر را در چهار صفحه خلاصه کرد و به کانگرس امریکا فرستاد.

ویلیام بار لوی سارنوال ایالات متحده امریکا اکنون با این نگرانی‌ها از سوی اعضای حزب دموکرات روبه‌روست که نامۀ او به گونه فشرده ساخته شده که گویا به سود دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا باشد، از جمله در مورد سؤال‌های که در پیوند به جلوگیری از اجرای عدالت مطرح شده اند.

با در نظرداشت همین نگرانی‌ها، مجلس نماینده‌گان امریکا خواهان دریافت و بررسی گزارش کامل رابرت مولر سارنوال خاص شده اند، به‌شمول هر نوع شواهد که ممکن وزارت عدلیه امریکا مانع نشر آن شده باشد.

ویلیام بار لوی سارنوال امریکا گفته است که مقام‌های وزارت عدلیه کشورش تلاش دارند تا اطلاعات حساس را تنظیم کنند و تعهد سپرده که تا حد اکثر گزارش را به دسترس همگان قرار دهد.

اطلاعات حساس گزارش رابرت مولر در مورد اتهام مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا می‌تواند دربر گیرندۀ موادی باشد که از سوی هیئت عالی منصفه در جریان نشست محرمانه افشأ شدند.

قوانین فدرال امریکا به‌طور عمومی به دولت اجازه انتشار چنین اطلاعات را نمی‌دهد.

XS
SM
MD
LG