لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۸

معترضان خشمگین در ولسوالی گرشک هلمند خواهان رهایی دو زن شده‌اند


آرشیف/ ولایت هلمند در نقشه عمومی افغانستان
آرشیف/ ولایت هلمند در نقشه عمومی افغانستان

مقام‌های ولایت هلمند تأیید کرده‌اند در عملیات نیروهای افغان که به تازه‌گی در ولسوالی گرشک این ولایت راه اندازی شد، دو تن از افراد وابسته به شبکه القاعده کشته و دو زن بازداشت شده‌اند.

معترضان خشمگین در اعتراض به بازداشت دو زن در ولسوالی گرشک ولایت هلمند، سر و صدا بلند کرده اند.

این معترضان که شمار شان به ده‌ها تن می‌رسد، از مقام‌های محلی می‌خواهند تا هرچه زودتر این دو زن را رها کنند.

این معترضان در منطقه بولان مربوطات شهر لشکرگاه از روز گذشته بدین‌سو گردهم آمده و راه مواصلاتی لشکرگاه و چاه انجیر را مسدود کرده اند.

معترضان که از منطقه مالگیر ولسوالی گرشک هلمند به این‌جا آمده اند، ادعا می‌کنند که نیروهای خاص افغان دو شب پیش در جریان یک عملیات، دو زن را از محل بازداشت کرده اند.

معترضان مدعی اند که نیروهای خاص افغان بالای یک کلینیک محلی یورش بردند که در نتیجه دو داکتر مرد را کشته و دو زن را که در همان کلینیک ایفای وظیفه می‌کنند، بازداشت کرده اند.

یک تن ازین اعتراض کننده‌ها که نامش را مولوی عبدالغفار می‌گوید، هشدار می‌دهد که در صورت رها نشدن این دو زن به تظاهرات‌شان ادامه خواهند داد و همچنان دامنه اعتراضات‌شان را گسترش خواهند بخشید.

او افزود:

"گفتنی ما به والی صاحب، به قوماندان امنیه و دیگر مقام‌ها این است که در صورت نادیده گرفتن خواست ما، تظاهرات خود را در مقابل مقام ولایت، قوماندانی امنیه و دیگر نقاط نیز راه اندازی خواهیم کرد."

والی هلمند در صحبت با رادیو آزادی عملیات نیرو های خاص افغان در ولسوالی گرشک را تأیید کرد و گفت که در جریان این عملیات دو تن از افراد وابسته به شبکه القاعده کشته و دو زن نیز به اتهام عضویت این شبکه بازداشت شده اند.

آرشیف/ محمد یاسین والی هلمند در یک کنفرانس خبر در سال ۲۰۱۸
آرشیف/ محمد یاسین والی هلمند در یک کنفرانس خبر در سال ۲۰۱۸

محمد یاسین در این مورد گفت:

"بر اساس معلومات رسیده، دو فرد کشته شده ملا جابر و ملا یاسر اند که افراد وابسته به شبکه القاعده اند دو زن نیز در این عملیات بازداشت شده اند که آن‌ها نیز با این شبکه همکاری داشتند آن‌ها برای اطلاع‌رسانی از شبکه‌های مخابراتی استفاده نمی‌کنند و همین زن‌ها اطلاعات را از یک جابه‌جای دیگر انتقال می‌دادند."

اما والی هلمند گفته است که خواست مردم در مورد رهایی این زنان را با حکومت مرکزی شریک خواهد ساخت.

خبرنگار رادیو آزادی در هلمند می‌گوید که منطقه مالگیر ولسوالی گرشک در تسلط طالبان مسلح قرار دارد.

قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی گروه طالبان معرفی می‌کند گفته است، افرادیکه در جریان عملیات نیروهای خاص در گرشک کشته شدند افراد ملکی اند.

نیروهای خاص افغان پیش از این نیز عملیات را علیه شورشیان مسلح در نقاط مختلف ولایت هلمند راه اندازی کرده اند، اما این نخستین باریست که در جریان عملیات دو زن بازداشت شده است.

مقام‌ها در هلمند، عملیات نیروهای خاص افغان علیه افراد وابسته به شبکه القاعده را در حالی تأیید کرده اند که در گفتگوهای صلح میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر روی مسوده دو مورد تظمین برای مبارزه با تروریزم و خروج نیرو ها از افغانستان توافق صورت گرفته است.

XS
SM
MD
LG