لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۳

چرا مردم افغانستان هنوز هم برای دریافت پارسل‌‌های شان به پوسته‌خانه می‌روند؟


آرشیف/ یک پوسته خانه در شهر کابل/ , 09 October 2016
آرشیف/ یک پوسته خانه در شهر کابل/ , 09 October 2016

با وجود اعمار بلند منزل ها، شهرک ها و انکشافات شهری در کابل هنوز هم باشنده‌های این شهر ناگزیراند تا برای دریافت پارسل های شان خود آن‌ها به پوسته‌ خانه بروند.

کابل برخلاف شهرهای جهان، پارسل‌های پستی باشنده‌های آن به عقب در و آدرس‌های شان رسانیده نمی‌شود بلکه آنان ناگزیر اند تا خودشان به پسته خانه مراجعه کرده و پارسل‌های شان‌را دریافت کنند.

شمس الله یکی از باشنده‌های کابل می گوید که برای دریافت پارسل‌اش خود به پسته خانه آمده است.

او افزود:

"از خارج برای ما یک پست روان شده آمده ام تا آن را تسلیم شوم اگر وقت‌تر برسد خود این‌ها پارچه روان می‌کنند و می‌توانیم ما هم تیلیفون کرده احوال بگیریم بعد این‌ها اطمینان میدهند."

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گوید به خاطری نمیتوانند خدمات پستی را به منازل مردم برسانند چون اکثر ساختمان ها در شهر کابل به شکل غیر پلانی اعمار شده، آدرس و شماره مشخص ندارند.

آرشیف/ نمای شهر کابل
آرشیف/ نمای شهر کابل

این موضوع را شهزاد گل آریوبی روز پنج‌شنبه در مراسم تکمیل مرحله نخست عصری سازی پسته خانه مرکزی افغانستان مطرح کرده گفت که در حال حاضر در سراسر این کشور ۴۶۳ پسته خانه فعال می‌باشد.

به گفته وی افغانستان با اکثر کشورهای جهان توسط ۲۵ پسته خانه جهانی وصل بوده و به مردم خدمات پستی را ارائه می‌کند.

نیک محمد یوسفی مسئول بخش بین المللی افغان پست هم به رادیو آزادی گفت که به دلیل غیر معیاری بودن شهر کابل نمیتوانند مراسلات را به عقب درهای منازل مردم برسانند.

او افزود:

"امکانات توزیع پارسل‌ها را به هرخانه نداریم مشکل بزرگ ما در زمینه نبود آدرس است چون شهر کابل معیاری نیست و اکثراً ساختمان‌ها به شکل خود سر اعمار شده اند ما از ارسال کننده‌گان پارسل‌ها تقاضا می کنیم تا نمبر دریافت کننده پارسل را بنویسند تا ما به آنان تیلیفون کنیم و خود آنان مراجعه کرده و پارسل شان را تسلیم شوند."

آرشیف/ تعمیر وزارت مخابرات افغانستان
آرشیف/ تعمیر وزارت مخابرات افغانستان

وزارت مخابرات ابراز امیدواری میکند تا شاروالی کابل هرچه زودتر آدرس های سرک، کوچه و خانه‌ها را مشخص کند تا مشکل ارسال پارسل ها به منازل مردم حل گردد.

جلیل سلطانی رئیس نشرات شاروالی کابل در مورد به رادیو آزادی چنین اطمنیان میدهد:

"در سال ۱۳۹۷ توانستیم که نقشه های ابتدایی شانزده ناحیه شهر کابل را تهیه کنیم، این روند جریان دارد و تا پایان سال ۱۳۹۸ کار آدرسنگ را به پایان خواهیم رسانید."

اما با شنده‌های کابل می‌گویند از این تعهد شاروالی کابل چند سال میگذرد اما تاکنون عملی نشده‌است.

آنان می گویند تا زمانی‌که به نظم شهر کابل توجه نشود خدمات مورد نیاز دیگر نیز به باشنده‌های این شهر به شکل درست آن نخواهد رسید.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG