لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

به خبرنگاران اجازه دسترسی به مدرسۀ که مورد حمله هند در پاکستان قرار گرفت داده شد


آرشیف/ طیاره میراژ دو هزار هند در راجستان .Source: Prakash Singh (AFP)
آرشیف/ طیاره میراژ دو هزار هند در راجستان .Source: Prakash Singh (AFP)

مدرسه که بیش از شش هفته قبل مورد حمله هوایی نیروهای هند قرار گرفت، بالای یک تپه دور دست در شمال شرق پاکستان موقعیت دارد و به نظر می رسد که هنوز هم حاضر نیست، اسرارش را افشا کند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، برای نخستین بار بعد آن که هند ادعا کرد که در آن مدرسه صد ها تروریست، آموزگاران و افراد مرتبط با آنها را از بین برده است، مقامات پاکستان به تاریخ دهم اپریل به یک گروپ خبرنگارانی که برای آژانس های خارجی کار می کنند و دیپلومات های مستقر در اسلام آباد، اجازه دسترسی به آن مدرسه را دادند.

دیدار کننده‌گان از مدرسه انتظار داشتند تا گره از برخی اسرار این حمله را بگشایند.

حمله‌ای که هند آن را یک پیروزی بزرگ خوانده می گوید که در نتیجه آن حدود ۳۰۰ تروریست کشته شدند، اما پاکستان می گوید که نیروهای هند مدرسه را هدف قرار نداده، اطراف آن را بمبارد کردند.

اختلاف بین این دو ادعا، ۳۰۰ تن تلفات و یا هیچ است.

گروه جیش محمد که در پاکستان مستقر است، مسئولیت حمله چهاردهم فبروری سال جاری میلادی در کشمیر را به عهده گرفت که در نتیجه آن ۴۰ ملیشه هندی کشته شدند.

Source: AFP/ گروه جیش محمد که در پاکستان مستقر است، مسئولیت حمله چهاردهم فبروری سال جاری میلادی در کشمیر را به عهده گرفت
Source: AFP/ گروه جیش محمد که در پاکستان مستقر است، مسئولیت حمله چهاردهم فبروری سال جاری میلادی در کشمیر را به عهده گرفت
  • سوال دیگر این بود که آیا گروه جیش محمد از این مدرسه که در قریه جبه (Jaba) در نزدیک شهر بالاکوت (Balakot) موقعیت دارد و در آن حدود ۳۰ هزار کودک به سنین مختلف از سرتاسر پاکستان حفظ قرآن کریم را می‌آموزند، به حیث یک مرکز آموزش جنگجویان برای اعزام برضد هند در منطقه کشمیر استفاده می کند، یا خیر؟

اما خبرنگاران و دیپلوماتانی که حدود یک ساعت را صرف برای بالای شدن به تپه ای که مدرسه روی ساخته شده است مصرف کرده بودند، وقت کافی نداشتند تا ارزیابی آگاهانه را انجام دهند.

دیدار خبرنگاران و دیپلوماتان به ساختمان اصلی مدرسه منحصر بود، اردوی پاکستان آنها را به عجله وا میداشت، آنها حدود نیم ساعت وقت داشتند و کسانیکه با موتر آمده بودند حتی کمتر از آن وقت داشتند.

تماس خبرنگاران و دیپلوماتان به آموزگاران و حدود صد شاگرد خرد سال و نوجوان این مدرسه محدود بود.

برای دیدار کننده‌گان گروهی از اطفال نشان داده شد که آیات قرآن کریم را با شور دادن سرهایشان، می‌آموختند.

زمانی که از جنرال آصف غفور سخنگوی اردوی پاکستان در مورد این محدویت ها پرسیده شد، وی گفت که پاکستان چیزی برای پنهان کردن ندارد و اگر وقت مساعد شود، در آینده خبرنگاران می توانند که یک شب و حتی یک ماه را در آن مدرسه سپری کنند.

به نوشته آژانس خبری رویترز، در ساختمان اصلی مدرسه که ستون های چوبی و بام فلزی دارد، محکم کاری خاص به نظر نمی رسید و در تصاویر گرفته توسط ستلایت، قبل از حمله و بعد از آن، ساختمان مدرسه همسان به نظر می رسد.

XS
SM
MD
LG