لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

تبصرۀ روزنامه‌های بین المللی در مورد صلح و مواد مخدر در افغانستان


آرشیف/ تصویر از روزنامه بین المللی
آرشیف/ تصویر از روزنامه بین المللی
  • روزنامۀ دیلی میل به تاکید انجلینا جولی هنر پیشۀ مشهور هالیود و نمایندۀ ویژۀ سازمان ملل متحد در امور مهاجرین، روی مشارکت زنان افغان در پروسۀ صلح افغانستان توجه کرده است.

این هنرپیشۀ امریکایی خواسته است که برای زنان افغان در مذاکرات صلح نقش مرکزی داده شود.

روزنامه نوشته است، او هشدار داده است که اگر چنین نشود، هرگونه چانس تامین ثبات دایمی در افغانستان از دست خواهد رفت.

به نوشتۀ روزنامه، بانو جولی در یک تبصرۀ که چهارشنبه در مجلۀ تایم نشر شد، گفته است، که شمار چشمگیر مذاکره کننده‌های زن باید درین مذاکرات حضور داشته باشند.

روزنامه در ادامه نوشته است، از زمان تهاجم به رهبری ایالات متحدۀ امریکا در سال ۲۰۰۱ در افغانستان، وضعیت حقوق زنان در بسیاری از بخش‌های افغانستان بهبود یافته و در حال حاضر زنان افغان در پست‌های بلند وظیفه اجرا می کنند.

اما ترس زنان افغان از جمله مدافعین حقوق زن این است که مبادا در نتیجۀ کدام معاملۀ عقب پرده با طالبان، دستآوردهای هژده سالۀشان از دست برود.

صفحۀ انترنت انستیتیوت پالیسی ستراتژیک آسترالیا به اشاره به تولید و تجارت مواد مخدر در افغانستان به نقل از یک گزارش ادارۀ مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد نوشته که قوت گرفتن دوبارۀ تجارت غیرقانونی مواد مخدر درین کشور بی سابقه است.

به نوشتۀ این صفحۀ انترنتی، با توجه به این که افغانستان منبع تدارک حدود ۹۰ درصد تریاک مورد نیاز جهان است، جای تعجب است که معضلۀ مواد مخدر در حلقات مبارزه علیه مواد مخدر در بیرون از افغانستان به ندرت مورد بحث قرار گرفته است.

صفحۀ انترنت انستیتیوت پالیسی سترایژیک آسترالیا نوشته است، با وصف شواهد بی شمار در مورد رابطه میان تجارت مواد مخدر و شورشگری، مسئلۀ مواد مخدر غیرقانونی هرگز به عنوان یک موضوع مهم امنیتی پنداشته نشده است.

XS
SM
MD
LG