لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۱۰:۵۷

گلبدین حکمتیار برای اولین بار موقف‌اش در برابر پاکستان را واضح ساخت


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان برای اولین بار موقف‌اش در برابر پاکستان را واضح ساخت.

در کنار برخی همسایه‌های دیگر افغانستان، پاکستان نیز با مسایل سیاسی این‌کشور دلچسپی دارد و از گروه طالبان پشتیبانی می‌کند.

این مطلب را گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی روز یکشنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی بیان کرد.

آقای حکمتیار در این باره گفت:

"پاکستان یکی از کشورهای است که با مسایل افغانستان رابطه و در برابر وضعیت این کشور موقف خود را دارد، پاکستان از طالبان حمایت می‌کند و در این هیچ شکی وجود ندارد."

آقای حکمتیار می‌گوید که در حال حاضر جنگ افغانستان برای پاکستان نسبت به سود ضرر بیشتر داشته به ویژه در بخش اقتصادی و اسلام آباد حالا تمایل دارد که در افغانستان صلح تامین گردد.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان تا حالا در برابر پاکستان این‌گونه موقف واضح نداشت.

پاکستان پیش از این نیز از سوی حکومت افغانستان و جامعه جهانی به حمایت از گروه های تروریستی و مخالفان مسلح دولت افغانستان متهم شده اما اسلام آباد همواره همچو اتهامات را رد کرده‌است.

گلبدین حکمتیار در عین حال می‌گوید که آغاز عملیات خالد از سوی حکومت و راه اندازی عملیات الفتح از سوی طالبان بر روند جاری صلح تاثیرات منفی برجای میگذارد.​

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان

آقای حکمتیار در مورد این پرسش که آیا در نشست قطر اشتراک میکند یا نه چنین پاسخ داد:

"اگر بزرگان با هم بنشینند و در باره همه مسایل بحث کنند و موقف مشترک اختیار نمایند، هیچ‌کس به خود حق ویتو آن را نخواهد داد چون حق رد آن را ندارد و این پذیرفتنی نیز نیست. همچنان صلح را کسی باید در انحصار خود نیز نگیرد چون صلح مسئله ملی است و توافق همه ایجاب می‌کند که بگونه صادقانه و بدون قید و شرط در مذاکرات دخیل شویم."

قرار است که نشست بین الافغانی از ۱۹ تا ۲۱ ماه جاری میلادی در دوحه پایتخت قطر برگزار شود.

طالبان پیش از این گفته اند که نماینده‌های حکومت در این نشست به حیث افراد اشتراک خواهند کرد اما حکومت تاکید کرده که نماینده‌های حکومت در این نشست از حکومت نماینده‌گی می‌کنند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی می‌گوید، هر چند ۹۵ درصد توافقنامه صلح با وی عملی نشده اما با آن هم از این توافقنامه خرسند است و از طالبان نیز میخواهد که راه صلح را در پیش گیرند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG