لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۹

سرمایه ‌گذاران: اگر به امنیت ما توجه نشود سرمایه خود را به خارج انتقال می‌دهیم


آرشیف/ عکس یک صراف در سرای شهزادۀ کابل که پول‌هایش را در دست دارد
آرشیف/ عکس یک صراف در سرای شهزادۀ کابل که پول‌هایش را در دست دارد

تجار و سرمایه گذاران افغان می‌گویند، موارد اختطاف و تهدید تجار در این کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته و این موارد روی فعالیت آنان و فابریکات تولیدی تاثیرات منفی وارد کرده‌است.

اختطاف و تهدید تجار و سرمایه گذاران افغان از عواملی است که به گفته آنان باعث شده تا سرمایه از کشور به بیرون منتقل شود.

آنان می‌گویند، اگر به امنیت سرمایه گذاران توجه نشود نه تنها این که از فعالیت دست می‌کشند، بلکه سرمایه خود را به خارج کشور انتقال خواهند کرد.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، در یک سال گذشته هشتاد حادثه اختطاف سرمایه گذاران و اقارب‌شان اتفاق افتاده است.

او افزود:

"در این اوآخر در کابل، ننگرهار، هرات، مزار شریف، کندز و کندهار موارد اختطاف افزایش یافته‌است، بر اساس آماری که ما داریم در سال ۱۳۹۷ بیش از هشتاد اختطاف صورت گرفته‌است، همین‌گونه در ماه جاری نیز ما ۱۲ قضیه اختطاف داریم که نزد ما ثبت شده‌است."

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع در یک نشست خبری در کابل
خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع در یک نشست خبری در کابل

وی همچنان گفت، به دلیل نا امنی‌ها در یک سال گذشته ۱۲۰۰ تن از سرمایه گذاران افغان به ترکیه رفته اند که حدود ۱۲۰۰ میلیون دالر را با خود برده اند.

در کنار این مسئولان در اتاق صنایع و معادن نیز روز یکشنبه نسبت به تهدید و اختطاف سرمایه گذاران ابراز نگرانی کردند.

به گفته آنان، با وجود تاکید و تقاضای‌های زیاد از سوی آن‌ها از ارگان‌های امنیتی نه تنها این‌که امنیت‌شان تامین نشده بلکه امنیت با گذشت هر روز بدتر شده‌است.

مسئولین این اتاق به اختطاف رئیس یک فابریکه از ساحه شیخ مصری ولایت ننگرهار اشاره کرده گفتند، این مرد حدود دو هفته پیش اختطاف شده و تا حال از مرگ و زنده بودنش خبری نیست.

عبدالرحیم فیضان معاون اتاق صنایع و معادن می‌گوید، اگر حکومت برای رفع این چالش‌ها تدابیر نگیرد، تجار تمام ولایت‌ها دست به اعتراض خواهند زد.

اما وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید، تامین امنیت تجار و سرمایه گذاران مکلفیت این وزارت است و در این راستا اقدامات آغاز شده‌است.

نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله
نصرت رحیمی سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله

"در این اوآخر فشار پولیس بالای آدم ربایان افزایش یافته‌است و بسیاری‌های‌شان بازداشت شده‌اند، دیروز هم سه آدم ربای ماهر بازداشت شدند، امید من از تجار و سرمایه گذاران این است که اگر جواز اسلحه می خواهند بگیرند و به شرایط آن برابر اند، وزارت داخله در توزیع کارت حمل سلاح سهولت به میان آورده است."

بر اساس معلومات اتحادیه تجار و صنعتکاران افغان در حال حاضر در تمام افغانستان حدود چهار هزار فابریکه تولیدی موجود اند که اکثراً مسئولان آن با تهدید‌های امنیتی روبه‌رو اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG