لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

شماری از باشنده‌های فاریاب: در یک شبانه روز یک وعده غذا می‌خوریم


آرشیف، موقعیت ولایت فاریاب در نقشه عمومی افغانستان
آرشیف، موقعیت ولایت فاریاب در نقشه عمومی افغانستان

هرچند روزانه برای ده‌ها خانواده در فاریاب از طریق دفاتر امدادرسان و از سوی حکومت کمک‌های غذایی و غیر غذایی توزیع می‌شود، اما باز هم شماری از باشنده‌های این ولایت از فقر و تنگدستی شکایت دارند.

بی‌کاری، خشک‌سالی، جنگ‌های داخلی و بروز حوادث طبیعی عمده‌ترین عوامل افزایش فقر در فاریاب خوانده شده‌است.

رحیمه یکی از خانم‌های بی‌بضاعت گفت که او دو دختر زیر سن دارد و شوهرش هم از ناحیه چشم آسیب دیده‌است.

رحیمه می‌گوید، گاهی روزانه یکبار نان می‌خورد و آنهم وقتی نصیب‌شان می‌شود که کسی برای آن‌‎ها کمک کند.

وی هم‌چنان با چشمان پُر از اشک افزود، دیگر از این وضعیت خسته شده‌ و می‌خواهد کاری برایش پیدا شود تا از عاید آن نان روزمرۀشان را به دست بیاورد.

وی گفت:

"هیچ چیز نیست، دو دختر دارم. شوهرم هم پیر است و چشم‌اش هم نمی‌بیند یک وعده نان می‌خوریم، گرسنه گشته خسته شدم، کسی برایم پول بدهد دو تا نان خانه می‌برم و اگر نداد چیزی نداریم بخوریم."

از سوی هم محمد نعیم یکی دیگر از آنان می‌گوید، شغل‌اش دهقانی است و از عدم امنیت و نداشتن کار در زادگاهش سه پسر خود را به ایران فرستاده است و حالا چشم به راه شان است تا از آنجا برایش پول بفرستند.

وی هم‌چنان افزود خشک‌سالی ۱۳۹۷ و نا‌امنی‌های جاری زنده‌گی وی را دگرگون ساخته است.

محمد نعیم می‌گوید:

"سه طفلم مکتب می‌خواند و سه تن دیگر اش را به ایران روان کردم، حالا آن‌ها به ایران رسیدند، چشم به راه آن‌ها هستیم تا پول بفرستند تا روزگار ما تیر شود. گاهی هم شده است که ما نان پیدا نکرده باشیم درین جا جنگ است کار نیست."

در همین حال عبدالقدیر رحیمی سرپرست ریاست اقتصاد فاریاب می‌گوید، ۷۰ فیصد باشنده‌های این ولایت با زراعت و مالداری مشغول اند و خشک سالی‌های پیهم گذشته و ناامنی‌های جاری به اقتصاد مردم تأثیر منفی وارد کرده است و به‌گفته وی هنوز هم ۶۰ فیصد باشنده‌های این ولایت زیر خط فقر زنده‌گی می‌کنند.

آقای رحیمی می‌افزاید:

"ما خشک‌سالی های پیهم را پشت سر گذاشتیم و هم امنیت ما خراب است، در قریه‌جات در اطراف ولایت فاریاب جنگ است مردم بی‌خانمان شدند و این هم باعث شده است تا اقتصاد مردم ضربه ببیند و بررسی‌هایی که ما کردیم ۶۰ فیصد مردم ما هنوز هم در زیر خط فقر اند."

وی هم‌چنان ابراز امیدواری می‌کند که بارش باران‌های زیاد مردم را از خشک‌سالی نجات داده و با ازدیاد اشتغال‌زایی به دسترخوان‌های باشنده‌های این ولایت تغییرات مثبت وارد شود.

گزارش: اکرام کرم

XS
SM
MD
LG