لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۶

اشرف غنی: از افزایش خسارات ناشی از سیلاب‌ها باید جلوگیری شود


اشرف غنی حین دیدار با شماری از سیلاب‌زده‌ها در کابل. March 16 2019
اشرف غنی حین دیدار با شماری از سیلاب‌زده‌ها در کابل. March 16 2019

رئیس جمهور افغانستان در حالی‌که چندین ولایت کشور در سه روز اخیر شاهد باران‌های پیهم و سیلاب بودند دیروز سه شنبه به ادارات مربوط دستور داد که برای کاهش خسارات دست بکار شوند.

با گرم شدن هوا امسال نه‌تنها جنگ‌ها شدت گرفته، بلکه بارندگی‌های شدید و سیلاب‌ها نیز سر و مال مردم را تهدید می‌کند.

اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان می‌گوید در سه روز گذشته ۱۹ ولایت افغانستان، از هرات تا کابل و بدخشان شاهد بارندگی و سرازیر شدن سیلاب‌ها بود که خسارات جانی و مالی هنگفت به همراه داشته است.

رئیس جمهور اشرف غنی پس از بازدید برخی مناطق آسیب دیده در کابل شام دیروز برای کاهش خسارات و رسیده‌گی به آسیب دیده‌گان یک جلسۀ مقامات اداره‌های مختلف را در ارگ رهبری کرد.

اعلامیه ارگ ریاست جمهوری گفت که رئیس جمهور به مقامات دستور داد تا برای کاهش خسارات و ارزیابی تلفات و زیان‌ها در همه ولایات دست بکار شوند.

محمد اسلم سیاس معاون اداره مبارزه با حوادث طبیعی شام روز سه‌شنبه در بارۀ خسارات جانی و مالی سه روز اخیر به رادیو آزادی گفت:

"در دو روز گذشته حداقل ۵ نفر شهید شده‌اند. زخمی نداریم و حدود دو صد خانه کلاً تخریب شده‌است. ۳۵۵ خانه جزئی تخریب شده، ولی خسارات مردم زیاد است."

آرشیف، محمد اسلم سیاس معاون اداره مبارزه با حوادث طبیعی حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. 2014 06 May
آرشیف، محمد اسلم سیاس معاون اداره مبارزه با حوادث طبیعی حین مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی در کابل. 2014 06 May

اما گزارش‌های که رادیو آزادی از مقامات محلی دریافت کرده‌است شمار تلفات جانی سه روز گذشته را از ارقامی‌که آقای سیاس ارائه داشت چندین برابر بیشتر نشان می‌دهد.

  • ناپدید شدن ۱۷ تن در اثر سیلاب‌ها در هرات

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات روز سه‌شنبه به رادیو آزادی گفت که در اثر سیلاب‌های اخیر در این ولایت حداقل هشت نفر کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

او می‌گوید که یک موتر فلاینگ‌کوچ با ۱۷ سواری در اثر سیلاب‌ها در ولسوالی اوبه نا پدید شده و سرنوشت سواری‌ها هنوز معلوم نیست.

  • تلفات ناشی از سیلاب‌ها در میدان وردک و پکتیا

در ولایت میدان وردک نیز مقامات به رادیو آزادی گفتند که دو نفر هلاک و شماری زیاد خانه‌ها تخریب شده‌اند.

بیشترین خسارات در ولسوالی‌های نرخ و جلریز وارد شده‌است.

در ولسوالی جاجی آریوب پکتیا، در نتیجه فرو ریختن یک منزل در اثر باران شدید دو دختر خرد سال جان باخته و چهار تن دیگر زخمی شده‌اند.

در ولایات فراه، بادغیس، کندهار، غزنی، پروان، کنر، نورستان، بدخشان و چندین ولایت دیگر سیلاب‌های سه روز اخیر به مردم خسارات مالی سنگین وارد کرده‌است، منازل آن‌ها تخریب و صدها خانواده مجبور شده‌اند خانه‌های خود را ترک گویند.

ساکنان جوار دریای کابل به رادیو آزادی گفتند که از ترس سیل چند شب را بیدار سپری کرده‌اند.

اداره مبارزه با حوادث طبیعی افغانستان سعی می‌کند که از ذخایر خود مواد خوراکی و غیره به آسیب دیده‌گان به طور عاجل کمک کند.

آسیب‌های ناشی از سیلاب در ولایت هرات. 30 March 2019
آسیب‌های ناشی از سیلاب در ولایت هرات. 30 March 2019

محمد اسلم سیاس معاون این اداره می‌گوید، هرچند کمک‌های آن‌ها کافی نیست، ولی برخی سازمان‌های جهانی و امداد رسان متعهد کمک به آسیب دیده‌گان شده‌اند.

او می‌گوید که تیم‌های سروی این اداره شمار تلفات و حجم خسارات را ارزیابی می‌کنند.

  • هشدار از سرازیر شدن سیلاب‌های بیشتر

اداره مبارزه با حوادث طبیعی از احتمال بارندگی در روز‌های آینده هشدار داده می‌گوید، کسانی‌که در معرض سیلاب‌ها قرار دارند برای دوری از خطر با مقامات محلی و شورا‌ها در تماس شوند.

اداره هواشناسی افغانستان بارندگی شدید و سیلاب‌ها را امروز هم در چندین ولایت از جمله کابل، خوست، پکتیا، لوگر، ننگرهار، لغمان، پروان، پنجشیر، تخار، بدخشان، نورستان، کنر، بادغیس، سرپل، فراه و هرات پیش‌بینی کرده‌است.

اداره همآهنگی کمک‌های بشری ملل‌متحد می‌گوید از آغاز سال میلادی ۱۱۶ نفر در افغانستان در اثر سیلاب‌ها جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG