لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

بازتاب مسایل مربوط به افغانستان در شماری از روزنامه‌های جهان


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • نیویارک پُست

روزنامه نیویارک پُست مقالۀ را در مورد حمله روز شنبه بر وزارت مخابرات و تکنالوژی معلومات افغانستان به نشر رسانده می‌نویسد؛ این حمله با وجود گفتگو‌های صلح با طالبان نشان دهندۀ دوام آشکار تهدید‌های امنیتی در این کشور می‌باشد.

روزنامه نیویارک پُست می‌نویسد، این حمله پس از چند ماه، آرامش نسبی شهر کابل را مختل کرد.

به گفته مقام‌های وزارت امور داخله افغانستان در نتیجۀ این حمله که بر ساختمانی واقع در منطقه پُر ازدحام شهر کابل رخ داد، ۷ ملکی و ۳ پولیس کشته و تعدادی از غیر نظامی هم جراحت برداشته اند.

گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش مسئولیت این حمله را به دوش گرفته است.

به گفته روزنامه نیویارک پُست، طالبان که مذاکرات صلح را با نمایندگان امریکا در قطر به پیش می‌برند، قبل از این دست داشتن در این حمله را رد کرده بودند.

روزنامه نیویارک پُست پیش از این در اشاره به امنیت نسبی شهر کابل، از گفتگو‌های نمایندگان طالبان با هیئت امریکایی، یاد کرده می‌نویسد؛ امریکا برای پایان جنگ هژده ساله افغانستان، تلاش می‌کند که طالبان به یک توافق صلح موافقه کنند.

با تلاش‌های جاری صلح در افغانستان، بر حفظ دستآورد‌های هفده سال گذشته در عرصه حقوق زنان تأکید زیاد صورت می‌گیرد.

  • دیلی میل

روزنامه بریتانیایی دیلی میل در مقالۀ بر کمپاینی که از سوی زنان افغان از طریق شبکه‌های اجتماعی راه اندازی شده، نگاهی انداخته که هدف آن تعیین خطوط سرخ حقوق آن‌ها می‌باشد.

روزنامه دیلی میل می‌نویسد، کبرا صمیم که عضو تیم بایسکل سواران افغانستان است، در صفحه فیسبوک خود نوشته است؛ در حالی‌که امریکا برای دسترسی به یک توافق صلح با طالبان تلاش می‌کند، اشتراک زنان در ورزش به نظر وی یک خط سرخ است.

فرخنده زهرا نادری یک فعال سیاسی سابق در تیوتر خود بر نقش رهبری کنندۀ زنان تأکید کرده‌است.

خانم زهرا نادری می‌گوید، این مسئله قابل بحث می‌باشد.

سمیرا حمیدی یک فعال زن به نقش زنان در گفتگو‌های صلح اصرار می‌ورزد.

به نوشته روزنامه دیلی میل، زنان در سراسر افغانستان از طریق شبکه‌های اجتماعی به کمپاین بنام "خطوط سرخ ما" پیوسته اند.

هدف کمپاین، وارد کردن فشار بر حکومت، طالبان و امریکا می‌باشد تا از این موضوع اطمینان دهند که پیشرفت در رابطه به حقوق زنان که خیلی به سختی بدست آمده، فوراً در یک توافق صلح از بین نرود.

خانم صمیم که ۲۳ سال عمر دارد می‌نویسد، اگر طالبان بار دیگر در افغانستان به قدرت برسند، ما از حق آموزش و ورزش بی‌بهره خواهیم شد و حتی که برای کار از خانه هم برآمده نمی‌توانیم.

فرحناز فروتن خبرنگار و یک فعال زن که کمپاین سازمان ملل متحد بنام "خطوط سرخ ما"را برای حمایت زنان افغان آغاز کرده، می گوید که برای او خط سرخ آزادی قلم و بیان است.

XS
SM
MD
LG