لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

احتمال تمدید مدت کاری لویه جرگه مشورتی صلح


آرشیف، محمد عمر داوودزی رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح
آرشیف، محمد عمر داوودزی رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح

کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح می‌گوید، کمیته‌ها آغاز به کار کرده و اگر تا پایان امروز گزارش‌های شانرا ارائه نکنند، شاید جرگه برای یک یا نیم روز دیگر ادامه یابد.

محمد عمر داوودزی رئیس این کمیسیون امروز چهارشنبه «۱۱ ثور ۱۳۹۸» در یک نشست خبری گفت:

"چند ساعت تغییر آمده‌است، اکنون کمیته‌ها کار می‌کنند، اگر کمیته امروز تا دو یا سه بجه کار‌های‌شان را تکمیل کنند و گزارش‌های شانرا ارائه نمایند، خوب است، اما اگر کار‌های‌شان به فردا باقی بماند ممکن یک یا نیم روز دیگر کار جرگه تمدید شود."

نشست لویه جرگه مشورتی صلح روز دوشنبه «۹ ثور ۱۳۹۸» از سوی رئیس جمهور غنی افتتاح شد و قرار است تا پایان پنج‌شنبه ادامه یابد.

بر اساس اجندای جرگه، در روز نخست پس از سخنرانی رئیس جمهور باید هیئت اداری جرگه تکمیل می‌شد، اما به دلیل مشکلات مختلف این کار به روز دوم کشیده شد.

روز سه‌شنبه ۵ معاون، ۵ منشی جرگه و رؤسای ۵۲ کمیته کاری تعیین شدند که به گفته داوودزی در رأس ۱۳ کمیته زنان اند.

پیش از این رئیس جمهور غنی عبدرب رسول سیاف رهبر جهادی را منحیث رئیس جرگه گماشته است.

آقای داوودزی در این نشست هم‌چنان گفت، چنانکه تعهد کرده بودند در جرگه تنها مسایل مربوط به صلح بحث شد و شکل کمپاینی نداشته است.

محمد اشرف غنی حین سخنرانی در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل. 29 April 2019
محمد اشرف غنی حین سخنرانی در لویه جرگه مشورتی صلح در کابل. 29 April 2019

وی در پیوند به مخالفت‌های شماری از شخصیت‌های سیاسی و رهبران احزاب سیاسی گفت، اکنون آگاه شدند که شک‌های‌شان بی‌جا بود و باید در نشست اختتامیه شرکت کنند.

آقای داوودزی افزود:

"رهبرانی که نگرانی داشتند و شک می‌کردند اکنون باید برای‌شان واضح شده باشد که شک‌های‌شان بی‌جا بود، زیرا این جرگه تنها بحث صلح را مطرح کرد، اکنون تلاش روان است که آنان در نشست اختتامیه شرکت کنند."

این در حالیست که عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، ۱۲ نامزد ریاست جمهوری آینده و شماری دیگر از شخصیت‌های مطرح سیاسی در این نشست شرکت نکردند.

تیم‌های انتخاباتی ۱۲ نامزد یک روز پیش از لویه جرگه مشورتی اعلامیه‌ را صادر کردند و گفتند که لویه جرگه مشورتی صلح به خواست رئیس جمهور غنی دایر شده و هدف‌اش کمپاین انتخاباتی است.

تحریم کننده‌گان به این باور اند که در شرایط کنونی این‌گونه جرگه‌ها در تضاد به تلاش‌های صلح است.

اما محمد عمر داوودزی رئیس این کمیسیون روز چهارشنبه در نشست خبری گفت که راه معقول برای پروسه صلح لویه جرگه مشورتی بود.

وی می‌گوید که اکنون ۵۲ کمیته بحث دارند که پس از این پروسه صلح به کدام شکل پیش برود و در مذاکرات صلح با طالبان، دولت و حامیان‌اش چه صلاحیت‌ها و محدودیت‌های دارد.

پیش از این رئیس جمهور غنی در روز اول لویه جرگه مشورتی صلح گفته بود که هدف‌اش کمپاین نیست و اگر می‌بود پس نام‌اش را جرگه نمی‌گذاشت.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG