لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۰

اکثریت کمیته‌های لویه جرگه مشورتی صلح به کار‌ شان پایان دادند


یکی از کمیته‌های لویه جرگه مشورتی صلح. May 01 2019
یکی از کمیته‌های لویه جرگه مشورتی صلح. May 01 2019

بسیاری از کمیته‌های کاری لویه جرگه مشورتی صلح تا اخیر روز سوم کار این جرگه بحث و رأی‌زنی‌های‌شان را به پایان رساندند.

خبرنگاران ساعت سه و نیم روز چهارشنبه «روز سوم لویه جرگه» اجازه ورود به محل برگزاری لویه جرگه را یافتند.

پیش از این کمیسیون برگزاری لویه جرگه ادعا کرده بود که هر کمیته کاری بین هفتاد تا هشتاد عضو دارد اما در اینجا که به چندین کمیته کاری سر زدیم بیش از ۲۵ تن در هر کمیته حضور نداشتند.

حبیب الله یکی از اعضای این جرگه می‌گوید، پیش از ورود خبرنگاران بحث در کمیته‌ها به پایان رسیده و بسیاری‌ها محل برگزاری لویه جرگه را ترک کرده‌اند.

وی گفت:

"تقریباً در حدود پنجاه تا شصت نفر بودیم پیش از چاشت، البته به خاطر صرف طعام رفتند و قرار بود ساعت دو بجه دوباره بیایند و از اینکه یک سلسله کار‌های ما تکمیل شد دوست‌های ما بیرون رفته‌اند."

بر اساس تقسیم اوقات از پیش تعیین شده قرار بود روز سه‌شنبه بحث در کمیته‌های کاری به پایان برسد اما به دلیل تأخیر در برگزاری انتخاب هیئت اداری جرگه، بسیاری کمیته‌های کاری تا اخیر روز چهارشنبه به کار‌شان خاتمه دادند.

یکی از کمیته‌های لویه جرگه مشورتی صلح. May 01 2019
یکی از کمیته‌های لویه جرگه مشورتی صلح. May 01 2019

با توجه به این وضعیت، قرار است فردا کمیته‌های کاری نتیجه بحث‌های‌شان را به هیئت اداری گزارش دهند.

محمد عمر داوودزی رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه مشورتی صلح گفته که ممکن این جرگه تا روز جمعه دوام کند.

لویه جرگه مشورتی صلح به هدف تعیین چهار چوب و حدود صلح با طالبان روز دوشنبه با حضور محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گشایش یافت.

در این جرگه ۳۲۰۰ تن از ولایت‌های افغانستان و مهاجرین افغان در ایران و پاکستان اشتراک دارند.

خشکانیدن منابع مالی طالبان، برقراری آتش‌بس پیش از آغاز مذاکرات صلح، تشویق گروه طالبان به گفتگو و حفظ دستآورد‌های ۱۸ سال اخیر از نظریات عمده اعضای لویه جرگه در کمیته‌های کاری را تشکیل می‌دهند.

فوزیه سلیمی یک عضو کمیته هشتم این جرگه به رادیو آزادی گفت:

"در کمیته‌ی ما بیشتر روی دستآورد‌های که زنان در دو دهه داشتند در عرصه‌های تعلیمی، آزادی بیان و دموکراسی تأکید کردیم، روی یک آتش‌بس هم تأکید داشتیم که در آغاز باید یک آتش‌بس برقرار شود و بعداً مذاکرات صلح آغاز شوند."

زنان در کنار این‌که در این جرگه سی درصد سهم داشتند، ریاست سیزده کمیته را به عهده گرفتند و نیز در ۲۸ کمیته دیگر زنان به حیث منشی انتخاب شدند.

سمن نوری رئیس کمیته‌ی ششم به رادیو آزادی می‌گوید، در این کمیته زنان سهم برجسته‌ی را ایفا کردند:

"شخصاً خودم در کمیته‌ی که با اعضایش کار کردم خیلی راضی بودم، قناعت خود و دوست‌هایم را می‌توانم شجاعت مندانه بگویم که ما از این پروسه و این روند که به خوبی و سهولت پیش رفت راضی هستیم."

حکومت وحدت ملی بر اساس یک توافقنامه‌ی سیاسی تشکیل شده و لویه جرگه را محمد اشرف غنی که یکی از شرکای قدرت است برگزار کرده و اما عبدالله عبدالله که یکی دیگر از شرکای قدرت است این جرگه را تحریم کرده‌است.

  • سؤال که مطرح می‌شود این است که آیا نتیجه‌ی این لویه جرگه مورد قبول هر دو شریک قدرت خواهد بود؟

محمد عمر داوودزی رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگه می‌گوید، امیدوار است که آقای عبدالله با توجه به این‌که نتیجه‌ی جرگه گرفته شده از نظریات مردم خواهد بود، آنرا قبول کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG