لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

شایعات عقامت، عامل جدی محرومیت متعلمین دختر از تابلیت فولیک اسید


آرشیف/ تصویر یک مکتب دختران در هرات سال 2017/ Source: Jalil (EPA-EFE)
آرشیف/ تصویر یک مکتب دختران در هرات سال 2017/ Source: Jalil (EPA-EFE)

شماری از متعلمین دختر در مکاتب افغانستان از تابلیت‌های فولیک اسید که توسط وزارت صحت عامه به آنان توزیع می‌شود، استفاده نمی‌کنند.

شایعات مبنی بر ضرر استفاده از تابلیت‌های آهن یا فولیک اسید که در مکاتب افغانستان توزیع می‌شود، سبب شده تا تعداد زیادی متعلمین دختر از استفاده آن خودداری کنند.

متعلمین این مکتب به این باور اند که اگر از تابلیت‌های فولیک اسید استفاده کنند، ممکن در آینده عقیم شوند.

دو تن از متعلمین این مکتب به این باور اند که اگر از تابلیت‌های فولیک اسید استفاده کنند، ممکن در آینده عقیم شوند:

"نام من هوسی است در اوایل از این تابلیت‌ها استفاده می‌کردم بعداً برخی دختران گفتند که این تابلیت‌ها توسط امریکا توزیع می‌شود تا نسل افغانستان را از بین ببرند، من هم بعد از آن تابلیت فولیک اسید را استفاده نکردم."

"نام من لیلا است، من از این تابلیت‌ها استفاده نمی‌کنم، چون معلومات دارم که این تابلیت‌ها ضرر زیاد دارد، چون کشورهای خارج نمی‌خواهند نسل ما زیاد باشد و گفته می‌شود که این تابلیت‌های نشه‌آور است به همین خاطر من از آن استفاده نمی‌کنم."

اما برخی دیگر از دختران این شایعات را رد نموده و می‌گویند، مدتی است که از این تابلیت‌ها استفاده کرده و تأثیرات مثبتی را در وجود شان احساس می‌کنند.

سمیه غفوری یکی از آن‌ها گفت:

"در مورد این تابلیت‌ها شایعات بسیار زیاد بود که ضرر دارد، اما با توصیه داکتر هفته یک بار استفاده می‌کنیم، انسان بسیار شاد می‌باشد، کسل نمی‌باشیم، درس‌ها را بهتر می‌آموزیم و روز هم خسته‌کن نمی‌باشد."

در این حال نوریه نزهت سخنگوی وزارت معارف به رادیو آزادی گفت، به منظور جلوگیری از کم‌خونی و تقویت قوه‌ ذهنی متعلمین دختر، تابلیت‌های آهن و فولیک اسید در مکاتب توزیع می‌شود.

او افزود:

"تعدادی از متعلمین دختر در جریان سال غیر حاضری داشتند و به همین شکل ما حس کردیم که این‌ها درس را به گونه درست آن برداشت کرده نمی‌توانند، ما ارزیابی کردیم و یکی از دلایلی که شاگردان ما غیر حاضری می‌کردند و در برداشت درس مشکل داشتند ناشی از مشکلات کم‌خونی بوده‌است، ما اطمینان کامل می‌دهیم که این تابلیت‌ها جز سود، زیان ندارد."

داکتران می‌گویند که تابلیت‌های فولیک اسید یکی از انواع ویتامین‌های گروه «B» است و برای رشد سلول‌های کم‌خونی و سوخت و ساز بدن لازم می‌باشد.

اما در مورد این تابلیت‌ها شایعاتی مبنی بر عقیم شدن و برخی ضرر‌های دیگر رد و بدل می‌شود که سبب شده تا بیشتر خانواده‌ها دختران‌شان را از خوردن آن منع کنند.

در عین حال فیروزالدین فیروز وزیر صحت افغانستان می‌گوید که هیچ رابطه‌ای میان تابلیت‌های فولیک اسید و عقامت وجود ندارد.

فیروزالدین فیروز وزیر صحت افغانستان
فیروزالدین فیروز وزیر صحت افغانستان

او افزود:

"هیچ نوع رابطه‌ای بین فولیک اسید و موضوع قطع نسل وجود ندارد، حتی گفته می‌شود هر قدر که خون مادر بیشتر باشد تولید نسل‌شان هم بیشتر می‌باشد، فولیک اسید به‌خاطر بهبود صحت است حتی برای بیشتر شدن نسل هم است بناءً گرفتن آن ضروری است."

آقای فیروز می‌گوید که ۶۰ درصد زنان در افغانستان از کم‌خونی رنج می‌برند و استفاده از تابلیت فولیک اسید برای آنان مفید و ضروری است.

برنامه توزیع تابلیت‌های فولیک اسید برای متعلمین دختر در مکاتب از صنف پنج تا ۱۲ همه‌ساله از سوی وزارت صحت عامه با همکاری وزارت معارف و اداره یونیسف تطبیق می‌گردد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG