لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۳۳

صیقل: اکنون افغانستان جایگاه بلندتری را در سازمان ملل متحد به دست آورده است


آرشیف، محمود صیقل نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد
آرشیف، محمود صیقل نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد

محمود صیقل نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد می گوید اکنون افغانستان جایگاه بلندتری را در این سازمان به دست آورده است.

نماینده پیشین افغانستان در سازمان ملل متحد میگوید این کشور در گذشته ها در سازمان ملل متحد رقابت نکرده و در موارد که مسایل رقابتی مطرح میگردید همواره عقب نشینی میکرد.

اما محمود صیقل به روز یکشنبه در یک گفتمان که از سوی مرکز مطالعات حقوقی و سیاسی افغانستان در کابل برگزار شده بود گفت به اثر تلاش های انجام شده در سال های اخیر حالا این کشور در جایگاه بهتر از گذشته قرار گرفته است:

"در کل ما آهسته آهسته شرایط را برابر ساختیم به تبدیل شدن افغانستان به یک بازیکن نه به صفت کشوریکه در سایه دیگر کشورها دیده شود سطح بازی ما بلند رفته و فوق العاده مهم است که ذخیره های فکری و تخصصی ما در نماینده‌گی ما در سازمان ملل متحد و در وزارت خارجه افغانستان هم زیادتر باشد."

اما وی تاکید کرد که حالا نیاز به یک نظام فعال در افغانستان است که ارگان‌هایش نیز فعال بوده و بداند که چی را چطور و چگونه در سازمان ملل متحد بازی کند.

آقای صیقل کسب عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از سوی افغانستان، ریختن طرح و تطبیق قطنامه های مهم بخصوص در بخش مبارزه با ترویزم و موارد دیگر را از تلاش های چند سال اخیرش در سازمان ملل متحد خواند.

وی همچنان ایجاد گروپ دوستی برای پروسه های صلح را بخش دیگر از تلاش ها خواند و تاکید کرد که ایجاد این گروپ میتواند در روند صلح افغانستان کمک بهتر نماید.

طرح سازمان ملل متحد پس از جنگ دوم جهانی به هدف جلوگیری از جنگ و خونریزی در کشورها ریخته شده و افغانستان در نومبر سال ۱۹۴۶ عضویت این سازمان را کسب کرد.

نشان سازمان ملل متحد
نشان سازمان ملل متحد

اکنون ۱۹۳ کشور به شمول افغانستان عضویت این سازمان را داشته و فلسطین عضو ناظر میباشد.

در این حال کارشناسان امور بین المللی افغان میگویند که حکومت وحدت ملی یک سیاست خارجی بهتر داشته و توانست تا افغانستان را به سطح بالای آن درسازمان ملل متحد برساند.

صمیم صافی یکی از این کارشناسان در مورد میگوید:

"حکومت وحدت ملی توانست به اساس سیاست سالم بیرونی که آن را در کنترول خود داشت و آقای صیقل نیز نقش خود را داشت فعلاً افغانستان در وضعیت قبلی نیست و در یک طرف مثبت روان است."

آقای صمیم میگوید که افغانستان در چند سال اخیر در بین کشورهای منطقه و جهان نیز جایگاه بهتر را پیدا کرده و ادامه این تلاش ها میتواند در آینده تاثیر مثبت بالای موقف افغانستان در سطح ملی و بین المللی داشته باشد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG