لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۱

انعکاس حمله طالبان در بغلان در شماری از روزنامه‌های جهان


آرشیف، شماری از روزنامه‌های چاپ امریکا
آرشیف، شماری از روزنامه‌های چاپ امریکا
  • نیویارک تایمز

روزنامه امریکایی نیویارک تایمز، به حمله گروهی طالبان بر ساختمان پولیس ولایت بغلان در شهر پلخمری تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، افسران غیر مسلح پولیس هنگامی که برای گرفتن معاش ماهانه‌شان صف بسته بودند، هدف حملات بمبی و مسلحانه هشت شورشی طالبان قرار گرفتند.

طالبان بعدتر با پذیرش مسئولیت رویداد گفتند که پنج جنگجوی این گروه در حملات بغلان دخیل بودند.

شورشیان همۀشان لباس پولیس به تن داشتند و حمله را با یک انفجار توسط موتر هاموی آغاز کردند.

مقام‌های افغان به رادیو آزادی گفتند، در نتیجه زد و خورد‌های مسلحانه که برای شش ساعت ادامه یافت، ۲۰ افسر پولیس کشته شدند و تمامی شورشیان هم از پا درآمدند.

روزنامه نیویارک تایمز نوشته است، حمله یکشنبه در بغلان به‌خاطری مرگبار بود که افسران پولیس ملی افغانستان از حمل اسلحه در بیرون از ساحه وظیفه باز داشته می‌شوند.

بناءً آن‌ها بدون دفاع از خود‌شان هنگام انتظار برای معاش، تلفات سنگین را متحمل شدند.

در ادامه آمده‌است، طالبان در حملات مشابه در گذشته از موتر‌های هاموی که از نیرو‌های افغان گرفته اند و هم‌چنان لباس اردو و پولیس ملی افغانستان استفاده کرده‌اند.

روزنامه نیویارک تایمز در اخیر این مطلب از حمله مشابه در سال ۲۰۱۱ در شهر جلال‌آباد یادآوری کرده که هفت انتحار کننده در لباس پولیس و مجهز با واسکت‌های بمبگذاری شده، ۱۸ تن را هنگامی کشتند که افسران پولیس و سربازان اردو، در نزدیکی یک بانک برای گرفتن معاش‌شان انتظار می‌کشیدند.

  • میلتری تایمز

روزنامه میلتری تایمز، به گفتگو‌های روان میان زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان و طالبان در قطر تمرکز کرده است.

طالبان گفته اند، نظریه‌های‌شان با خلیل‌زاد روی تعیین جدول زمانی برای خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان نزدیک شده است.

نماینده‌های طالبان از پنج‌شنبه گذشته، دور تازۀ گفتگو‌های‌شان را با زلمی خلیل‌زاد، مذاکره کننده ارشد امریکا برای صلح افغانستان در دوحه پایتخت قطر آغاز کردند.

روزنامه میلتری تایمز به نقل از سهیل شاهین سخنگوی هیئت مذاکره کننده طالبان نوشته که گفته است:

"آن‌ها و جانب امریکایی، پیشنهاد‌های تازه را در مورد خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان مطرح کرده‌اند."

در ادامه آمده که جزئیات این پیشنهاد‌ها با رسانه‌ها شریک ساخته نشده است.

اما یک مقام طالبان که از گرفتن نامش خودداری کرده، گفته است که طالبان خواهان خروج تمامی ۱۴ هزار سرباز بین‌المللی در جریان شش ماه شده‌اند، در حالی‌که ایالات متحده امریکا می‌خواهد این کار در یک و نیم سال انجام شود.

تعیین جدول زمانی برای خروج نیرو‌ها از افغانستان، در گفتگو‌ها میان طالبان و امریکا، یک خط سرخ دانسته می‌شود.

ایالات متحده امریکا گفتگو‌های بین‌الافغانی، آتش‌بس، اطمینان از این‌که از خاک افغانستان برای حملات تروریستی استفاده نمی‌شود و در نهایت خروج نیرو‌های بین‌المللی از افغانستان را با هم مرتبط می‌داند و می‌گوید، اگر روی همه موارد توافق نشود، با هیچ چیز موافقت نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG