لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۲

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بر اساس فهرست رأی دهنده‌گان انتخابات ولسی جرگه


یک رأی دهنده هنگام رأی دهی در انتخابات ولسی جرگه در جوزجان، ۲۰ اکتوبر ۲۰۱۹.
یک رأی دهنده هنگام رأی دهی در انتخابات ولسی جرگه در جوزجان، ۲۰ اکتوبر ۲۰۱۹.

کمیسیون مستقل انتخابات فیصله کرده که انتخابات ریاست جمهوری را بر اساس فهرست رأی دهنده‌گان انتخابات ولسی جرگه برگزار کند.

ذبیح‌الله سادات سرپرست دفتر سخنگوی این کمیسیون تأکید می‌کند که مشکلات موجود در فهرست‌های یاد شده نیز اصلاح و تمامی شهروندان به شمول رأی دهنده‌گانی که در انتخابات ولسی جرگه از ثبت‌نام و بایومتریک بازمانده بودند، با استفاده از این سیستم ثبت‌نام می‌شوند.

آقای سادات روز سه شنبه «۱۷ ثور ۱۳۹۸» در صحبت با رادیو آزادی می‌افزاید:

"همان ثبت‌نام که پیشتر صورت گرفته بود، در انتخابات ریاست جمهوری نیز بر اساس آن رأی داده می‌شود، اما مشکلاتی که در این فهرست وجود دارد در آن اصلاحات آورده می‌شود و بر اساس آن همان فهرست تمامی رأی دهنده‌گان بایومتریک می‌شوند و پس از آن تمامی افراد که واجد شرایط رأی دهی بودند، در این روند سهم می‌گیرند."

سادات می‌گوید، شهروندان که تازه سن قانونی را تکمیل می‌کنند و یا از کشورهای بیرونی باز گشته اند نیز ثبت‌نام و بایومتریک می‌شوند.

پیشتر کمیسیون مستقل انتخابات گفته است که در انتخابات ولسی جرگه ۸.۸ میلیون تن ثبت‌نام کرده بودند، اما در انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان ناظران گفتند که در بسیاری از مراکز نام‌های رأی دهنده‌گان در فهرست وجود نداشت و یا فهرست یک ولایت به ولایت دیگر فرستاده شده بود.

به‌گفته این ناظران روند انتخابات، در بسیاری از مراکز حتی فهرست رأی دهنده‌گان تا پایان روز انتخابات ولسی جرگه فرستاده نشده بود.

این نهاد‌ها می‌افزایند، عقب مانده‌گی کمیسیون‌های انتخاباتی از کارهای انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری بر اساس زمان تعیین شده، سبب شده که به فهرست انتخابات ولسی جرگه اعتبار بدهند.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا به رادیو آزادی می‌گوید، اعتبار دهی به فهرست تقویتی "رأی دهنده‌گان انتخابات ولسی جرگه" در انتخابات ریاست جمهوری این روند را نیز با چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهد کرد.

آرشیف/ یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا
آرشیف/ یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا

او گفت:

"کمیسیون مستقل انتخابات باید نخست تکلیف حقوقی فهرست را که در انتخابات پارلمانی ترتیب شده بود، روشن سازد. دوم این که ما شاهد بودیم که مراکز و محلات مشکل فهرست را داشتند، ما انتخابات گذشته را عمومی گفته نمی‌توانستیم، از این رو نباید مانند رهبری گذشته با بحث‌های فرمایشی و سلیقه‌ای خود بار دیگر انتخابات را با هرج و مرج روبه‌رو سازند."

روز گذشته تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان نیز در یک نشست خبری گفت، نظارتی که از کارکرد کمیسیون‌های انتخاباتی دارند، کارهای این دو کمیسیون بر اساس جدول زمان‌بندی شده به پیش نمی‌رود.

به باور مسئولان تیفا، این کار حتی باور جامعه جهانی را بر این روند از بین برده‌، آنچه کمیسیون‌های انتخاباتی آن را رد کرده‌است.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG