لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۶

نیویارک تایمز: طالبان جبهه تازه را بر ضد کارمندان خیریه گشوده‌اند


آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ امریکا
آرشیف، شماری از روزنامه های چاپ امریکا
  • نیویارک تایمز

روزنامه نیویارک تایمز با توجه به وضعیت امنیتی افغانستان نوشته است: "طالبان در حالی که برای صلح گفتگو می‌کنند، جبهه تازۀ را بر ضد کارمندان خیریه گشوده‌اند."

در آغاز مطلب آمده‌است، در جریان هفته گذشته هنگامی‌که طالبان بر یک مؤسسه تمویل شونده از سوی امریکا حمله کردند، مذاکرات این گروه با نماینده‌های ایالات متحده برای پایان دادن به جنگ افغانستان ادامه داشت.

نیویارک تایمز می‌نویسد، طالبان در گذشته هم بالای مؤسسات کمک رسانی حمله کرده بودند اما حمله آن‌ها بر مؤسسه کونترپارت انترنشنل خیلی شدید بود.

به دنبال حمله، ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به صورت فوری مسئولیت این رویداد را پذیرفت و در مورد آن در تویتر جزئیات داد.

روزنامه در ادامه نوشته که در جریان گفتگو‌ها در دوحه پایتخت قطر، هیئت امریکایی و و طالبان بر حملۀ که علیه غیرنظامیان در کابل رخ داد، اشاره نکردند.

در ادامه آمده است با آنکه طالبان مسلح پیشنهاد حکومت افغانستان را برای آتش‌بس در جریان ماه رمضان را رد کرده‌اند، اما تعهد سپرده بودند که در این ماه، اهدافی را مورد حمله قرار نمی‌دهند که در آن به غیرنظامیان تلفات وارد شود.

در حمله چهارشنبه، نُه تن به شمول پنج پولیس، یک محافظ و سه غیرنظامی در کابل جان دادند.

روزنامه نیویارک تایمز هم‌چنان گفته است: "جان بس سفیر امریکا در افغانستان، حمله چهارشنبه در کابل را نکوهش کرد اما زلمی خلیل‌زاد نماینده ایالات متحده در گفتگو ها، در مورد این حمله خاموش ماند."

  • فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی به وضعیت مهاجران افغان تمرکز کرده‌است.

در عنوان مطلب آمده که برای این مهاجران، پاکستان یک کابوس یا خواب وحشتناک است اما افغانستان هم برای شان مصون نیست.

به نوشته فارن پالیسی، پاکستان میزبان یکی از بزرگترین جمعیت مهاجران در جهان بوده و برای خروج آن‌ها تلاش کرده است. اما نشریه به این پرداخته که اقدام پاکستان به معنای فرستادن مهاجران به کشوری است که هرگز در آن زندگی نکرده اند.

در ادامه زندگی یک زن بیست و هفت ساله افغان به نام نازنین به تصویر کشیده شده که در پاکستان به دنیا آمده‌است.

والدین این زن در سال ۱۹۷۹ به خاطر تهاجم قشون سرخ به افغانستان، کابل را ترک گفتند.

فارن پالیسی در ادامه نوشته که هم مانند نازنین، میلیون‌ها تن که نسل دوم و سوم مهاجران افغان در پاکستان بوده‌اند و در آن کشور زاده شده‌اند، تا هنوز شهروند پاکستان نیستند.

گفته می‌شود در حال حاضر یک اعشاریه چهار میلیون مهاجر ثبت شده و شاید تا حدود یک میلیون شهروند بی‌اسناد افغانستان در پاکستان زندگی می‌کنند.

نازنین به نشریه گفته که نگران وضعیت کودکش است زیرا اگر به صورت اجباری از پاکستان اخراج شود، آینده فرزندانش در افغانستان شاید روشن نباشد.

فارن پالیسی در ادامه می‌نویسد که جنگ در افغانستان هیچ نشانۀ از پایان یافتن ندارد و شاید مهاجران افغان حالا بیشتر به کشور‌های دیگر که بتوانند زندگی دایمی در آنجا داشته باشند، فکر می‌کنند.

نشریه در ادامه نوشته است، پاکستان در میان ۳۰ کشور جهان قرار دارد که اگر نوزاد در آنجا به دنیا می‌آید، بدون قید و شرط تابعیت یا حقوق شهروندی آنجا را به دست می‌آورد.

اما چنین قانون برای مهاجران افغان تطبیق نشده و صد‌ها هزار کودکی که در پاکستان زاده شده‌اند تا هنوز به عنوان مهاجر شناخته می‌شوند و پاکستانی‌ها انتظار دارند که این مهاجران یک روز به افغانستان باز گردند.

XS
SM
MD
LG