لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۷

اشرف غنی و الیس ویلز روی برگزاری انتخابات و موضوعات مهم دیگر گفتگو کردند


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین صحبت با الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در کابل. May 12 2019
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین صحبت با الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی در کابل. May 12 2019

الیس ویلز معاون وزارت خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی مشغول دیدار از کابل است و روی موضوعات مهم صحبت می‌کند.

خانم ویلز شام دیروز یکشنبه در ارگ ریاست جمهوری با رئیس جمهور غنی دیدار نموده و روی پروسه صلح، نتایج لویه جرگه مشورتی صلح، تدویر به وقت انتخابات و غور روی کمک‌های ملکی امریکا با افغانستان صحبت کرد.

ارگ ریاست جمهوری با نشر اعلامیه‌ای گفته است، آقای غنی و خانم ویلز روی اهمیت تدویر انتخابات ریاست جمهوری در ماه سپتمبر امسال صحبت کردند.

بر اساس اعلامیه، دو جانب هم‌چنان در مورد غور روی کمک‌های ملکی امریکا برای افغانستان به هدف ایجاد حکومتداری خوب و رسیدن این کشور به خودکفایی صحبت‌های داشتند.

رئیس جمهور غنی اخیراً در یک نامه فرستاده به همتای امریکایی‌اش دونالد ترمپ موضوع غور روی کمک‌های امریکا با افغانستان را شریک ساخته است.

سفارت امریکا در کابل دیروز در یک اعلامیه گفت، خانم ویلز به کابل رسیده و با مقامات افغان و نمایندگان مردم و جامعه مدنی دیدار می‌کند.

بر اساس اعلامیه، خانم ویلز روی آمادگی‌های انتخابات با جوانب دخیل گفتگو می‌کند و از تعهدات امریکا در بخش پروسه مؤثر انتخابات شفاف و عادلانه یاد خواهد کرد.

انتظار می‌رود انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ۲۸ سپتمبر سالجاری میلادی مطابق ششم میزان سال روان خورشیدی‌ دایر شود.

الیس ویلز معین وزارت خارجه امریکا در امور جنوب آسیا سه روز بعد از پایان دور ششم گفتگوهای طالبان با زلمی خلیل‌زاد در قطر به کابل آمده‌است. این گفتگو‌ها به گفته آقای خلیل‌زاد پیشرفت کمی را به همراه داشت و نیاز است سریعتر شود.

آقای خلیل‌زاد در آغاز کارش به حیث نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان وعده داده بود که قبل از انتخابات ریاست جمهوری با طالبان صلح خواهد شد ولی در این اواخر گفت، در موضوع رسیدن به صلح قبل از انتخابات زیاد مطمئن نیست.

انتظار خادم یک کارشناس امور سیاسی افغان می‌گوید، دیدار جاری الیس ویلز به افغانستان یک پیغام می‌دهد و آن این‌که اگر صلح نشود انتخابات اولویت دارد.

آقای خادم فرصت فراهم شده برای صلح را خیلی مهم و ارزنده خوانده گفت:

انتظار خادم یک کارشناس امور سیاسی
انتظار خادم یک کارشناس امور سیاسی

"طالبان اگر ۵۰ سال دیگر هم مبارزه کنند نمی‌توانند با زور تفنگ موفق شوند. حکومت آقای غنی هم وعده داده بود که اگر صلح بیاورد یک رئیس جمهور موفق خواهد بود. به همین خاطر این یک فرصت زمانی طلایی است که تمام جناع‌ها باید از آن استفاده مؤثر نمایند."

نماینده امریکا برای صلح افغانستان هم تأکید کرده است که برای انتخابات باید آمادگی‌ها گرفته شود.

حکومت افغانستان می‌گوید برای انتخابات ۲۸ سپتمبر آمادگی کامل دارد و گفتگوها با طالبان بر اساس اجندای که برای صلح در لویه جرگه مشورتی تعیین شده است به پیش برود.

XS
SM
MD
LG