لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

فارن پالیسی: آموزش و کار خواست‌های اولی افغان‌هاست


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • فارن پالیسی

نشریه فارن پالیسی در شماره اخیر خود در پاسخ به این سؤال که افغان‌ها اعم از مرد و زن در واقعیت چه می‌خواهند؟ می‌نویسد که آموزش و کار از خواست‌های اولی افغان‌ها می‌باشد.

اما نشریه در ادامه در مورد این‌که غرب برای یقینی ساختن حق آموزش و کار چگونه می‌تواند با طالبان همکاری کند توصیه‌های دارد.

نشریه اظهارات یک نماینده طالبان در گردهمایی اخیر مسکو را حیرت انگیز خوانده که گفت؛ طالبان هنگام اصلاحات در قانون اساسی از حقوق زنان برای آموزش و کار حمایت خواهند کرد.

فارن پالیسی می‌نویسد، هر چند شک و تردید در بارۀ این تعهد طالبان از خود دلایلی دارد ولی باز هم باید به آنها فرصت داده شود تا سخن خود را عملی سازند.

نشریه فارن پالیسی می‌نویسد اگر چه باور عام بر این است که اکثریت افغان‌ها از حقوق زنان حمایت نمی‌کنند ولی نشریه در اشاره به نتایج یک بررسی در مناطق شرقی افغانستان می‌نویسد که باشندگان قریه‌های دور دست اعم از مرد و زن می‌خواهند که دختران شان به مکتب بروند و زنان کار کنند و هم‌چنین باور دارند که پیشرفت در این بخش برای صلح مهم است.

فارن پالیسی در ادامه می‌نویسد برخی آزادی‌های را که قانون اساسی افغانستان برای زنان پذیرفته است حتی در کشورهای غربی وجود ندارد.

نشریه به گونه مثال به ماده ۲۲ قانون اساسی اشاره می‌کند که در آن حقوق متوازن زنان و مردان تضمین شده‌است و این در حالیست که تعدیلات در این مورد به نوشته نشریه در قانون امریکا هنوز تصویب نشده‌است.

  • نیویارک تایمز

نیویارک تایمز در شمارۀ اخیر خود داستان یک پدر رنجدیده بنام مرتضی احمدی را نشر کرده‌است که دختر وی مهسا بعد از اختطاف در ماه مارچ گذشته در کابل کشته شد.

روزنامه از قول خویشاوندان نزدیک مهسا می‌نویسد که پدر او از جمله آن عده افغان‌های است که در طول جنگ کدام عضو خانواده خود را از دست نداده چون نه در صفوف نیروهای دولتی کار می‌کردند و نه طالبان آن‌ها را اختطاف نموده تابوت ایشان به خانه آمده و نه هم در کدام انفجار انتحاری یا درگیری میان گروه‌های رقیب کشته شده‌اند.

ولی در ماه مارچ این وضعیت به یکبارگی بعد از آن تغییر کرد که دختر شش ساله آقای احمدی بخاطر بندل‌های بانک نوت‌های که او در بازار صرافی سرای شهزاده در دسترس خود داشت اختطاف شد.

اختطافچیان برای رها ساختن مهسا نخست سه صد هزار دالر تقاضا کردند ولی بعداً به صد هزار دالر پائین آمدند ولی چون تهیه این مقدار پول برای آقای احمدی دشوار بود اختطافچیان برای این‌که افشا نشوند، مهسا را کشتند.

نیویارک تایمز یک عکس مرتضی احمدی را نیز نشر کرده که با سه عضو خانواده خود بالای قبر مهسا دیده می‌شوند.

XS
SM
MD
LG