لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۸

نگرانی‌ها از افزایش ناامنی در مناطق مرزی ولایت بدخشان


موقعیت ولایت بدخشان در نقشه عمومی افغانستان
موقعیت ولایت بدخشان در نقشه عمومی افغانستان

پس از آنکه حدود یک هفته پیش گروه طالبان با افراز یک کمین مسلحانه فرمانده کندک سرحدی ولسوالی خواهان را با پنج تن از محافظین‌اش کشتند، روز گذشته این گروه نیز با افراز یک کمین فرمانده تولی کندک سرحدی ولسوالی شهر بزرگ این ولایت همراه با پنج تن از نیروهای سرحدی را به قتل رساندند.

سمیع عتیق ولسوالی شهر بزرگ به رادیو آزادی می‌گوید، این فرمانده پس از انجام یک مأموریت نظامی هنگامی‌که از روستای «شریف‌آباد» این ولسوالی به سوی کندک در حرکت بود در مسیر راه در یک کمین از قبل پلان شده طالبان با پنج تن از محافظین‌اش کشته شد.

آقای عتیق می‌افزاید:

"قوماندان پولیس سرحدی که مستقر در ولسوالی شهر بزرگ است، دیروز بین ساعت‌های دونیم تا سه پس از چاشت، از طرف قریه شریف‌آباد به سوی کندک‌شان در حرکت بود در مسیر راه در قریه سیاه کوه مورد حمله دشمن قرار می‌گیرد که همین فرمانده متأسفانه با ۵ سربازش شهید می‌شود."

اعضای شورای ولایتی بدخشان نیز با ابراز نگرانی از افزایش حملات طالبان بر نیروهای سرحدی می‌گویند، این گروه تلاش دارد تا ولسوالی‌های مرزی را ناامن بسازد.

بشیر صمیم رئیس شورای ولایتی بدخشان می‌گوید، حضور طالبان در ولسوالی‌های مرزی و افزایش تهدیدهای امنیتی بر همکاری مرزی تاجکستان با بدخشان اثر منفی می‌گذارد.

آقای صمیم می‌گوید:

"طالبان کوشش می‌کنند همزمان با آب شدن برف‌ها، ساحه مانور شانرا در ولایت بدخشان انکشاف بدهند و ولسوالی‌ها را بیشتر ناامن بسازند، از جانب دیگر قوت‌های خارجی، تروریست‌های بین‌المللی که در بدخشان مستقر هستند، آرزوی دیرینۀشان است که به کشور تاجکستان که وطن‌شان است دست پیدا کنند."

در همین حال اختر محمد خیرزاده، معاون و سرپرست مقام ولایت بدخشان می‌گوید که عدم همآهنگی و نبود نماینده نیروهای سرحدی در نشست‌های امنیتی سبب شده تا آنان از برنامه‌های عملیاتی طالبان بی‌خبر مانده و مورد هدف قرار گیرند.

آقای خیرزاده افزود:

"مشکل ما این است که نماینده‌های از پولیس سرحدی در مرکز ولایت وجود ندارد که ما همآهنگ بسازیم، باید پولیس سرحدی قبل از این‌که از یک جا به جای دیگر حرکت می‌کنند، اول باید امنیت ملی و یا لوا را در جریان قرار بدهند بعد حرکت کنند."

افزایش فعالیت‌های هراس افگنی طالبان در مناطق مرزی، این نگرانی را به وجود آورده که با افزایش تهدیدهای امنیتی، کشور تاجکستان شش بازار مشترک را در مناطق مرزی بدخشان بسته کند.

گزارش: نعمت‌الله احمدی

XS
SM
MD
LG