لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

شماری از زندانیان در محبس پلچرخی: پرسونل این زندان تجارت را آغاز کرده‌است


آرشیف/ محبس پلچرخی کابل / Source: epa
آرشیف/ محبس پلچرخی کابل / Source: epa

شماری از زندانیان در محبس پلچرخی ادعا می‌کنند که پرسونل این زندان تجارت را آغاز کرده و اشیای مورد ضرورت شان را چند برابر بالای آنان به فروش می‌رساند.

جمعه خان همدرد یکی از زندانیان محبس پلچرخی است که از نابسامانی در این زندان سخن میزند و روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی ادعا میکند که نگهبانان این محبس در داخل زندان تجارت را آغاز کرده اند.

او می‌گوید که زندانیان موبایل، مواد مخدر و دیگر اشیای مورد ضرورت شان را از سوی پرسونل این زندان با قیمت گزاف به دست میآورند.

جمعه خان در تماس تیلبفونی روز چهارشنبه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"پرسونل زندان این اشیا را میآورند پایوازهای زندانیان خود نمی‌توانند آن‌را داخل زندان بیآورند، تلاشی شده و از دید کمپیوتر می‌گذرند، اگر پودر میآید، موبایل میآید این همه را پرسونل زندان می‌آورند خود زندانیان خو بیچاره‌ها نمی‌توانند، موبایل یک هزار افغانی را میاورند و به هشت هزار می‌فروشند بعداً میاید تلاشی می‌کنند و بالای زندانی دیگر آن‌را می‌فروشند."

این سخنان در حالی مطرح می‌گردد که روز گذشته درگیری میان نیروهای پولیس و تعداد از زندانیان در محبس پلچرخی رخ داد که سبب وارد شدن تلفات نیز گردید.

وزارت داخله افغانستان گفته است، این رویداد زمانی رخ داد که پولیس می‌خواست بلاک ویژه زندانیان مواد مخدر را تلاشی کند که در نتیجه میان زندانیان و پولیس درگیری صورت گرفت.

به گفته سخنگوی این وزارت در این رویداد چهار زندانی کشته و ۱۳ تن شان زخمی شدند.

به گفته وی در این رویداد ۲۰ پولیس نیز زخم برداشتند.

اما جمعه خان همدرد که از هفت سال در محبوس پلچرخی زندانی است میگوید که پولیس میخواست که موبایل های زندانیان را جمع آوری کند در حالی‌که به گفته وی آنان به‌خاطر تماس با خانواده‌های شان به تیلیفون بسیار نیاز دارند.

در این حال خلیل الرحمن زندانی دیگر این محبس ادعا می‌کند که پرسونل زندان چاقو و بعضی اشیای ممنوعه را نیز برای زندانیان در محبس می‌رسانند.

وی نیز در تماس تیلیفونی به رادیو آزادی گفت:

"زندانیان کدام فابریکه ندارند که چاقو وبرچه داشته باشند اگر دارند هم آن‌را افراد حکومتی میاورند تا زندانیان را بجان هم بیندازد و با یک دیگر زد و خورد کنند و آن‌ها تماشا کنند."

این بار نخست نیست که از مشکلات در زندان پلچرخی سخن زده می‌شود قبل از این نیز چندین بار زندانیان در این محبس دست به اعتصاب غذایی زده و حتی با پولیس درگیر شده‌اند که تلفات به زندانیان وارد شده‌است.

خواستیم در مورد این مشکلات نظر عبدالعلیم کوهستانی رئیس عمومی محابس را داشته باشیم اما وی از سخن گفتن در این مورد خودداری کرد.

اما نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله در مورد به رادیو آزادی گفت:

نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله
نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله

"اشیای ممنوعه جمع آوری میشد، تحقیق میشد و هر کسی که در این بخش دست داشته باشد با آن‌ها برخورد جدی و قانونی صورت می‌گیرد."

در این حال سازمان حقوق بشر افغانستان در کابل اقدام روز سه شنبه پولیس با زندانیان پلچرخی را نادرست و خلاف قانون می‌داند.

لعل گل لعل رئیس این سازمان میگوید که پولیس باید در این گونه موارد از گاز اشک‌آور، آب پاش و دیگر وسایل استفاده کند تا سبب تلفات نشود:

"با تأسف باید بگویم که رویداد زندان پلچرخی یک رویداد خاص نیست بلکه اینجا زمانی‌که مظاهره هم می‌شود چنین رویداد به‌میان میآید، این عملکرد مسلکی پولیس نیست که در برابر آشوب انجام می‌دهد، ما از حکومت و نیروهای امنیتی می‌خواهیم که در این مورد توجه کند که در آینده چنین رویداد بوقوع نه پیوندد."

لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان
لعل گل لعل رئیس سازمان حقوق بشر افغانستان

اما نصرت رحیمی سخنگوی وزارت داخله میگوید که زندانیان بالای پولیس حمله کردند و میخواستند سلاح آنان را بدست آورند از همین رو به گفته وی نیروهای امنیتی مجبور به فیر شدند.

از سوی هم خبرنگار رادیو آزادی در ولایت پروان گزارش میدهد که شماری از زندانیان در محبس این ولایت نیز از آنچه عدم رسیده‌گی به دوسیه‌های‌شان میخوانند از روز سه شنبه به این طرف دست به اعتصاب غذایی زده و لب‌های‌شان را دوخته اند.

وزارت داخله افغانستان میگوید که در حال حاضر در تمام زندان‌های این کشور ۳۰۰۰۰ زندانی نگهداری می‌شود.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG