لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

انعکاس مطالبی مربوط به افغانستان در شماری از روزنامه‌های جهان


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • استارز اند سترایپس

روزنامۀ استارز اند سترایپس می‌نویسد، سناتوران امریکایی در تلاش هستند تا ویزای جدید امریکا برای افغان‌هایی که از مأموریت ایالات متحده در افغانستان پشتیبانی کرده اند، صادر شود.

به نوشتۀ روزنامه، همزمان با ادامۀ جنجال کانگرس با ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده بر سر موضوع مهاجرت، گروهی از سناتوران لایحۀ را چهارشنبه تأیید کردند که هدفش صدور ۴ هزار ویزای خاص برای این افغان‌هاست.

روزنامه به نقل از سناتور جین شاهین نوشته است، به این لایحه نیازست، زیرا به باور او افغان‌ها بخاطر خدمات‌شان برای امریکا با خطر مواجه هستند.

روزنامه نوشته است، بر اساس این لایحه، ۴ هزار ویزای جدید تا سی‌ام ماه سپتمبر امسال برای افغان‌ها داده خواهد شد.

روزنامه می‌نویسد، این لایحه تمامی موانع اداری را که متحدین افغان و عراقی ایالات متحده را از گرفتن ویزای خاص امریکا منع می‌کند، نیز بر طرف می‌سازد.

ایالات متحده از ده سال به این سو بر اساس برنامۀ ویزای خاص مهاجرت به ۷۰ هزار شهروند افغانستان و عراق پناه داده است.

  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز به حملۀ مرگبار ماه مارچ امسال شورشیان طالبان بالای کمپ بسشن در ولایت هلمند که در سال ۲۰۱۴ به کمپ شوراب تغییر نام یافت، توجه کرده است.

درین حمله ۲۳ سرباز افغان و کارمند پایگاه شوراب کشته شدند.

روزنامه نوشته است، بر اساس تخمین‌ها، بین ۲۰ تا ۳۰ شورشی طالب به این پایگاه قول اردوی ۲۱۵ رخنه کرده بودند.

نیویارک تایمز در ادامه به برکناری و زندانی شدن شماری از مقام‌های این پایگاه به اتهام دست داشتن در فساد اداری نیز توجه کرده است.

روزنامه به نقل از جمشید رسولی، سخنگوی لوی سارنوالی افغانستان نوشته است، معیین فقیر، فرمانده پیشین پایگاه شوراب که به اتهام دزدی پول اعاشۀ سربازان تحت امرش در سال ۲۰۱۷ دستگیر شد، حال دورۀ حبس پنج سالۀ خود را سپری می‌کند.

به نوشتۀ روزنامه، یک فرمانده پیشین دیگر پایگاه شوراب، فساد اداری را یکی از عوامل عمدۀ رخنه کردن شورشیان طالبان به این کمپ دانسته است.

روزنامه می‌نویسد، اسد الله خالد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان هفت روز پس ازین حمله به پایگاه شوراب رفت و تعهد سپرد، کسانی را که گذاشتند این حمله انجام شود، تحت پیگرد قرار خواهند داد.

روزنامه به نقل از عتیق الله امرخیل، کارشناس امور نظامی نوشته است، حس در محاصره بودن، نیروهای افغان را واداشته است تا بیشتر حالت دفاعی اختیار کنند.

آقای امرخیل در ادامه افزوده است، مقام‌های نظامی افغان در جنگ دست بالا ندارند، و عمدتاً منتظر پاسخ دهی به حمله‌های طالبان می‌مانند.

XS
SM
MD
LG