لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۶

در نشست‌های همکاری‌های منطقه و جهان روی کدام موضوعات بحث شد؟


​​صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
​​صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، در نشست‌های جداگانه کشورهای "آسیای میانه" و "همکاری‌های مشترک منطقه و جهان" بر مذاکرات صلح میان افغانستان و طالبان، همکاری های اقتصادی منطقه‌ای و مبارزه مشترک علیه تروریزم بحث شده‌است.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، در نشست‌های جداگانه کشورهای "آسیای میانه" و "همکاری های مشترک منطقه و جهان" توافق صورت گرفت که مذاکرات صلح میان افغانستان و طالبان به مالکیت دولت افغانستان به پیش برده شود و به گفته وی پلان عملی جامع برای مبارزه مشترک علیه ترویزم تهیه شود.

این نشست ها که به روز ها پنج شنبه و جمعه گذشته در شهر دوشنبه تاجکستان برگزار شوده بود در آن صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان شرکت داشت.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان

صبغت احمدی سخنگوی وزارت خارجه در این باره به خبرنگاران گفت:

"در نشست‌های همکاری‌های منطقه و جهان روی مبارزه علیه تروریزم و جرایم سازمان یافته تاکید شد که باید تروریزم خوب و بد موجود نباشد و با ایجاد راه‌کار جامع منطقه‌ای در برابر هرگونه فعالیت‌های تروریستی مبارزه مشترک شود."

آقای احمدی گفت که در این نشست نماینده جاپان تعهد کرد که در تمام موارد با افغانستان کمک می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنان گفت که در نشست کشور‌های اسیای میانه روی همکاری‌های مشترک اقتصادی کشور‌های منطقه بحث شد و پذیرفته شد که این همکاری‌ها برای رشد اقتصادی کشور‌های منطقه، تجارت، انکشاف، صلح و ثبات کمک کننده‌است.

وی افزود که در هر دو نشست گفته شد که در مذاکرات صلح با طالبان شرکت حکومت افغانستان یک اصل مهم است.

آقای احمدی گفت که وزیر خارجه افغانستان در دیدار با مقامات تاجکستانی به تفاهم رسیده اند که زندانیان افغان در تاجکستان به افغانستان منتقل شوند:

"اقای رحمان پذیرفت که ۸۰ زندانی افغان به افغانستان منتقل شوند، ما در محابس تاجکستان ۱۷۴ زندانی داریم، دوسیه‌های‌شان تکمیل شده و درنظر به کشور انتقال داده شوند."

به گفته مقام‌های وزارت خارجه افغانستان، در این دیدار امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان بار دیگر تعهد کرده است که کشور‌اش آماده است میزبان مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان باشد.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG