لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۵

شرکت عربستان و امارات متحده عرب در یک اجلاس جلب سرمایه‌گذاری در بحرین


آرشیف/ بیر ملی کشور بحرین
آرشیف/ بیر ملی کشور بحرین

عربستان سعودی و امارات متحده عرب قرار است در یک اجلاس جلب سرمایه‌گذاری در غزه و کرانه غربی رود اردن اشتراک کنند.

عربستان سعودی و امارات متحد عرب اعلان کردند که در اجلاس جلب سرمایه‌گذاری به مناطق ساحل غربی رود اردن و غزه که قرار است در ماه آینده در بحرین برگزار شود، نماینده می‌فرستند.

این کنفرانس جز پلان دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا برای صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌باشد که از وقت‌ها به این‌سو همه انتظار آن بودند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا/ AFP
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا/ AFP

ورکشاپ اقتصادی تحت نام "صلح برای آسایش" که در ۲۵ و ۲۶ ماه جون به همکاری ایالات متحده امریکا در بحرین میزبانی می‌شود از سوی مقامات فلسطینی و رهبران تجارتی آن رد شده است.

آن‌ها می‌خواهند که در هر یک راه حل برای بحران خاور میانه که ده‌ها سال جریان دارد، تقاضاهای آن‌ها نیز گنجانیده شود.

سازمان آزادی‌بخش فلسطین و گروه حماس خواهان تحریم این اجلاس از سوی کشورهای عرب شده‌اند، اما خبرگزاری عربستان سعودی روز چهارشنبه گزارش داد که وزیر اقتصاد و پلان عربستان سعودی در این اجلاس سهم خواهد گرفت و وزارت امور خارجی و همکاری بین‌المللی امارات متحده عرب هم گفته است که ابوظبی به این اجلاس هیئت می‌فرستد.

مقامات فلسطینی بعد از آن‌که رئیس جمهور ایالات متحده دونالد ترمپ در سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفت که سفارت این کشور را از تل‌ابیب به بیت‌المقدس انتقال می‌دهد و برعکس سیاست‌های چندین ساله امریکا بین‌المقدس را به‌حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت تلاش‌های صلح امریکا را بایکات کرده‌اند.

ایالات متحده اکنون می‌خواهد حمایت کشورهای عرب را به برنامه نو صلح خود جلب کند و پلان این است که کشورهای غنی نفت‌خیز عرب میلیاردها دالر را برای تقویه مالی فلسطینی‌ها کمک کنند.

در این مورد منابع آگاه از این اجلاس معلومات داده‌اند.

عربستان سعودی به متحدین عرب اطمینان داده‌است که هیچ برنامه امریکا را که تقاضاهای فلسطینی‌ها را برآورده نسازد، تصدیق نخواهد کرد از جمله تعیین بیت‌المقدس شرقی به‌حیث پایتخت دولت فلسطین، حقوق برگشت مهاجرین فلسطینی که در جنگ عرب و اسرائیل بی‌جا شده‌اند و متوقف ساختن اعمار شهرک‌های یهودی نشین در مناطق اشغالی.

این تشبث امریکا در یک زمانی آغاز شده است که برخوردها در مرز میان غزه و اسرائیل بیشتر شده است.

XS
SM
MD
LG