لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

به ارزش یک میلیون دالر، تفاهمنامه همکاری با ۱۵ شرکت هرات به امضأ رسید


 به ارزش یک میلیون دالر، تفاهمنامه همکاری بین سازمان «خوراک و زراعت سازمان ملل متحد» با ۱۵ شرکت هرات به امضأ رسید.
به ارزش یک میلیون دالر، تفاهمنامه همکاری بین سازمان «خوراک و زراعت سازمان ملل متحد» با ۱۵ شرکت هرات به امضأ رسید.

مسئولان در ریاست زراعت هرات می‌گویند که به ارزش یک میلیون دالر، تفاهمنامه همکاری بین سازمان «خوراک و زراعت سازمان ملل متحد» با ۱۵ شرکت هرات امروز به امضأ رسید.

رئیس زراعت هرات می‌گوید که این نهاد ماشین آلات لازم در اختیار این شرکت‌ها در بخش پروسس، بسته بندی و صادرات محصولات زراعتی و لبنیات قرار می‌دهد.

عبدالصبور رحمانی، رئیس زراعت هرات به پیامدهای مثبت تطبیق این پروژه در این ولایت خوشبین است.

او می‌گوید که این پروژه چندین شرکت تولید کننده را کمک خواهد کرد، تا محصولات‌شان‌را در بازارهای جهانی به فروش برسانند:

"مجموعاً ۱۵ تفاهمنامه است به ارزش یک میلیون دالر در قسمت محصولات خشک ما و شما و میوه جات خشک، زعفران، لبنیات و شرکت‌های تولید کننده تخم‌های بذری و گندم می‌باشد و این تفاهمنامه‌ها قادر می‌سازد که بعد از تجهیز ساختن این شرکت‌ها بهبود کمی و کیفی در محصولات به وجود بیاید، جایگاه ما در صادرات بین مارکیت‌های متقاضی جایگاه مشخصی به ما تعیین کند."

پروژه تقویت ارزش زنجیره وزارت زراعت در غرب افغانستان یا "FAO" با همکاری ریاست زراعت تا چهار ماه آینده به این شرکت‌ها ماشین آلات جهت پروسس و بسته بندی محصولات زراعتی و لبنیات فراهم می‌سازد.

تفاهمنامه همکاری بین سازمان «خوراک و زراعت سازمان ملل متحد» با ۱۵ شرکت هرات به امضأ رسید.
تفاهمنامه همکاری بین سازمان «خوراک و زراعت سازمان ملل متحد» با ۱۵ شرکت هرات به امضأ رسید.

پاویل بوریان، مدیر پروژه تقویت زنجیره ارزش در غرب افغانستان در این باره می‌گوید:

"همین کمک‌های که به شرکت‌ها می‌شود در بخش مدرن سازی شرکت‌ها کار می‌شود و هم چنین افزایش کیفیت محصولات یعنی اگر من مثلاً بزنم، یعنی پروسس بهتر کشمش توسط دستگاه‌های که به یک شرکت داده می‌شود. روی پروپوزل‌های که به دفتر ما میآید ما کار می‌کنیم تا بتوانیم کیفیت پروپوزل رابلند ببریم تا با ماشین آلاتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم، کیفیت محصول بلند برود."

یکی از دلایلی پایین بودن حجم محصولات زراعتی افغانستان به کشورهای اروپایی و امریکایی، مشکلات در بخش پروسس و بسته بندی می‌باشد و به همین خاطر، صادرات به این کشورها کم است.

اما فریده مهیار و میرویس حیدری، مسئول دو شرکت زراعتی می‌گویند در صورتی که ماشین آلات دفتر"FAO" به اختیار شان قرار دهد، تولیدات شان در کشورهای اروپایی به فروش خواهد رسید:

"امکاناتی که در دسترس ما قرار می‌دهد ما می‌توانیم که در آینده صادرات خارجی هم داشته باشیم و ما کوشش می‌کنیم که بیشتر تر محصولات ما با کیفیت باشد."

"ما تجهیزاتی که قرار است که FAO به ما کمک کند در بخش پروسس کشمش است که کشمش ۱۰۰ درصد پروسس می‌کند و ما می‌توانیم به کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و آلمان صادر کنیم."

هم اکنون محصولات زراعتی هرات به کشورهای هند، عربستان، امارات متحده عربی، ترکیه و چندین کشور دیگر صادر میشود.

گزارش: شاه‌پور صابر

XS
SM
MD
LG